Thursday, 13 April 2017

Kembara Amsterdam - Euro 5 Shop

Entry sebelum boleh hirup kat SINI...


Kembara We'Ouls di Amsterdam diteruskan... Kami decide untuk balik ke Zaan Inn dulu... Tak larat nak pikul bag berat ke hulu hilir... Jadi We'Ouls tunggu di platform 3-4 seperti biasa...
Mari tunggu NS train... Aku dah semakin expert... He He He...

Masa on way tu.. Tetiba ada staff ticketing datang check tiket... Huh! Nasib baik tiket disimpan kemas dalam bag... Kalu tak satu hal pulak nak mencari... Dia stamp tiket tu dengan tarikh hari ni... Eh! Aku belum nak pegi Amsterdam Central lagi... Nape dia stamp dulu? Ke memang macam ni? Entahlah.. Tawakal aje lah bila nak pergi ke Amsterdam Central nanti...
Tiket untuk hari ini...

Sampai Zaan Inn... Letak bag dan refresh diri kejap... Then patah balik semula di Zaandam Station amik train ke Amsterdam Centraal... Nasib baiklah hotel dekat dengan train... So easy...

Tips untuk U'Ouls juga... Kalu nak cari hotel... Pilihlah hotel yang berdekatan dengan train station atau public transport yang lain...

Masa dalam train We'Ouls pilih class 2 tapi zone silent... Perlu diingat ye... Zone silent tak boleh buat bising... Kena sopan dan control cantik sepanjang berada di zone ni... He He He...

Dah macam orang bisu aku tak bercakap... Tapi zone silent ni selesa...

Sampai saja di Amsterdam Centraal... Perkara pertama yang We'Ouls kena buat adalah tukarkan Holland Pass kepada GVB 24 hour ticket... Tiket ni kena tukar kat GVB Office...

Nak pergi GVB office tu tak susah pon... Betul betul berada di hadapan Amsterdam Central Station...

Masa We'Ouls sampai GVB office tu ada a few people tengah menunggu... Kena amik nombor... Bila nombor dipanggil barulah datang ke kaunter... Agak lama jugaklah aku menunggu... Akhirnya dapat juga tukar...

Masa nak tukar tu staff tu siap bagi penerangan cara nak guna... Aku ni tabahlah mendengar penerangan staff tu bagaikan pembaca berita.. Akhirnya masuk telinga kanan mantul balik... He He He...

Sebenarnya aku tak perlu dengar pon sebab ini bukan pertama kali aku naik GVB... Dah semakin terror dah... Inilah yang dikatakan pandai sombong.. He He He...

Inilah GVB Office...

Then We'Ouls terus amik train ke Damrak... We'Ouls jalan jalan sekitar Damrak... Cover tempat yang We'Ouls belum pergi di sekitar Damrak ni... We'Ouls turun di Dam Station seperti hari sebelum ni... Depan Madame Tussauds ni sentiasa ramai orang... Ramai suka lepak kat situ....

Aku bergambo depan Madame Tussaud... Ramai betul umat...

Bangunan sekeliling..

Perghhhh! Dah macam style Sarip Dol samseng kampung Dusun... Naik basikal tua kawwww... Mampu??? He He He...
Mari cari Kedai Euro 5...

Tak jauh dari Madame Tussauds tu... Ada satu kedai bernama Euro 5... Kedai tu terletak sebelah kiri dari bangunan Madame Tussauds... Just beberapa langkah aje dah jumpe kedai tu... 

Semua barang dalam kedai tu dijual pada harga Euro 5 ke bawah... Kat sini ada macam macam... Antaranya bag, fridge magnet, t-shirt dan macam macam lagi lah... Memang puas shopping kat sini... 

Nyesal pulak tak datang sini awal hari tu... Seyes! Murah banding tempat lain... Berkualiti dan banyak stok... Souvenir yang unik pulak tu... Hadoiii... HIGHLY RECOMMENDED!

Aku dok lah usha mug besar... Kalu takat mug biasa aku tak nak... Aku nak mug yang ada tangkai penis tu... Keh Keh Keh... Bukan aku nak melucah tapi aku rasa unik... Jangan marahhhh haaaa....

So aku nak beli walaupun aku tahu risiko nak membawak naik flight nanti... Sebab mug tu berat, besar dan mudah pecah... Fikir punya fikir aku beli jugak... Tak kiraaaa!

Kat sini We'Ouls belanjakan sebanyak Euro 58.00... Beli 5 buah bag besar berharga Euro 5.00 setiap satu... Satu biji mug berharga Euro 5.00... Topi Amsterdam berharga Euro 5.00... Satu bungkus seramik clog berharga Euro 5.00... Dua helai t-shirt berharga Euro 5.00 setiap satu... Sebatang pen berharga Euro 3.00... Dan fridge magnet 3 biji Euro 5.00... Amekkkk kawwww... Banyaknya aku beli... He He He...

Masa nak bayar... HH beramah mesra dengan cashier kedai tu... Seorang lelaki berbangsa Cina... HH ada ternampak satu bekas seramik tapi bentuk penis.. We'Ouls  gelak sakan tengok bentuk bekas tu... He He He... 

Then cashier tu amik dan tunjukkan bekas kat HH... Rupanya bekas tu bekas black pepper... He He He... Then cashier tu tanya"You want?"... HH cakap "If you wanna give me free then I will take it"... Cashier tu kata "Yeah I will give you free. You are so notty"... Sambil gelak gelak... 

Cashier tu pergi ke depan dan amik stock bekas black pepper tu dan berikan kepada HH... Bukan satu tapi dua... Satu untuk aku dan satu lagi untuk HH... Lawak plak aku rasa masa tu.. Tapi cashier tu memang baik laa... Sebab kasi free... Kalu aku tahu dia nak kasi free tak perlulah aku beli mug penis tu tadi sebab bentuk penis tu semua sama... Kah Kah Kah...

Nampak tak? Tangkai Mug bentuk Penis... He He He..

Inilah Tokei yang baik hati... 

Depan kedai Euro 5 tu ada satu clog besar... So, bolehlah bergambar kat situ... He He He... Sebelum aku terlupa... Kedai Euro 5 tu tutup jam 20:00 pada musim Spring ye... 

Kalu musim lain aku tak pasti... Rasanya kalu Winter... Most kedai pon akan tutup awal... Itu dari pembacaan aku ler... Apa apa pon study sendiri laa ye...

Clog besau depan kedai Euro 5...


BERSAMBUNG...

31 comments:

  1. Mug dia banyak yang cute-cute tapi mug 18sx tu huhuhu tak sanggup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat geli geli boleh lah... kah kah kah...

      Delete
  2. Kalau akak soping huh tu tak cukup tu mau segudang....waris ramai

    ReplyDelete
  3. huihhh gadang sungguh clog tu....boleh bikin kapal daa haha

    ReplyDelete
  4. Ledai 5 euro? Nanti pegi sana nk sggah kedai ni tau nk beli mug bentuk coli..ada x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mug pangkal rahim pon ada jay emm... 🤣🤣🤣

      Delete
  5. Replies
    1. Yang sorang google penis... yang sorang google clog... lawak laaa korang!

      Delete
  6. Dah google! Cisss ahaahah hadoi mug penis

    ReplyDelete
  7. Untung HH ckp mcm tu dpt lah free eh bekas black pepper tu..adeh kat sana mmg bersepah eh brg bentuk camtu

    ReplyDelete
  8. Kalau JM kan masuk kedai 5 euro tu mesti lg byk borong...mug penis tu wajib beli sbb unik! Mana ada jual kat msia

    ReplyDelete
  9. Last pic tu kita pernah tgk kat skype 😬

    ReplyDelete
  10. Rare mug tu..mana pamer tu skrg?

    ReplyDelete
  11. Kedai ni merah sgtlah mak ngah...

    ReplyDelete
  12. Eh mana tau semua pens bentuk sama? Hihi

    ReplyDelete
  13. ada juga kedai 5 hengget erk kt sana....jap nak guigel pasal clog...kihkihkih...

    ReplyDelete
  14. nasib baik SS cakap awal-awal tu clog, ingatkan P***s jugak. kah kah

    ReplyDelete
  15. sekali baca macam murah semua euro 5 ... tapi bila convert rasa aduhaiii :p

    ReplyDelete
  16. alamak..zon silent tu cannotlah...kalau i sit there, kompem i jadik org terawal kena halau..gelak aje dah rupa mak lampir...bercakap apatah lagi..hahhaha

    ReplyDelete
  17. wow..banyak ke sis borong mug itewww...cei..cei...ahaks!

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...