Monday, 3 July 2017

Musafir Di Aidilfitri

Cubaan aku untuk tidak menghibakan hati sendiri dengan mengelak dari terdengar takbir dan lagu raya menemui kegagalan tahap maksimum! Hadoiiiii laaaaaaa... 

Tetiba... Muncul si Esah dengan lagunya Setitis Cahaya Di Aidilfitri... S. Jibeng dengan mendayu dayu "Gemaaaaa takbir disubuh hariiiiii"... Itu belum lagi Uji Rashid yang menguji kesabaran... Blackdogbone lagi... Kak Pah... Ahmad Jais... M. Nasir... Sudirman... Dayangku Intan... Aman Shah... D.J Dave... Ehhh... D.J Dave bukan sambut Deepavali ke? Ahhhhhhh... Aku benci Raya!


*** Raya tanpa Bonda tercinta ***

Setiap kali raya... Aku akan prepare baju raya buat Bonda... Kuih raya... Duit raya... Tapi tahun ni? Terasa... Aku kehilangan segalanya... Dari suasana raya yang riuh rendah... Gelak tawa... Bertukar jadi sepi nan hiba...

Hanya gambar lama... Video yang pernah ku rakam... Menjadi pelepas rindu pada yang telah tiada... Ya Allah... Terasa baru semalam aku pakaikan baju raya untuk Bonda... Tahun ni... Bonda tak sempat pakai baju raya...

Aku hantar baju raya Bonda awal tahun... Bonda meninggal bulan Februari... Selalunya... Setiap kali aku call Tailor bertanyakan baju dah siap ke belum... Mesti Toilor kata dah boleh amik bebila masa jek... 

Tapi... Entah kenapa... Kali ni... Bila aku tanya pasal baju Bonda... Tailor kata "Belum siap!"... Seolah dia dapat rasa yang Bonda akan pergi... Jadi dia berat hati nak buat baju Bonda... Terus dengan berat hati juga... Aku ambil balik kain Bonda yang tak sempat dijadikan baju... Hati tetap meruntun sedih walau aku sedar ada hikmahnya kain itu masih tak berusik hinggalah sekarang... 

Setiap kali raya... Bonda ku tidak pernah tahu... Bahawa setiap baju rayanya... Tidak pernah ku beli dengan Ringgit Malaysia... Semuanya ku beli di luar negara... Hingga ke hujung nyawanya... Bonda tidak pernah tahu... Aku memang rahsiakan dari pengetahuannya... Bonda suka blaus jubah... Tak suka pakai baju kurung... Inilah kain Raya Bonda yang terakhir yang tak sempat dipakai... Aku pon tak tahu nape aku pilih hitam... Seolah petanda yang Bonda tak akan raya dengan aku lagi... Sedih!

Tahun ni... Adalah dugaan raya terhebat buat aku dan seluruh keluarga... Malam nak raya... AH hantar gambar rumah Bonda berserta caption "Raya nan sepi"... Hanya adik beradik aku yang kat kampung aje yang tengok tengokkan rumah Bonda... 

Aku memang dah maklumkan dari awal pada AH dan KY yang aku memang tak akan pulang ke kampung pada hari raya pertama... Walaupun di ajak berkali kali untuk pulang beraya... Aku tak boleh! Aku masih tak boleh menerima hakikat yang Bonda dah tak ada... Aku sedih! 

AH dan KY tak akan halang aku... Lagipun... Aku bukan sejenis manusia yang tunggu bulan Syawal baru nak tunjuk muka kat kampung... Tak tunggu raya barulah nak jejak kuburan keluarga... Tiap bulan pon aku raya! 

Hanya AH dan KY je yang tanya aku pasal raya sebelum munculnya hari raya... Yang lain? Adik beradik aku yang lain ada yang raya kat oversea... Ada yang raya dengan mertua... Ada yang kat rumah sendiri... Masing masing ada life sendiri... Macam tu jugak dengan aku...

Hari raya tahun ini... Tetap diharungi... Walaupun kadang kala aku sendiri pon dah tak tahu apalah makna raya aku tanpa keluarga... Cuma bezanya... Aku dah tak payah nak jawap soalan soalan tipikal sedara mara seperti kaw cuti berapa lama? Kaw bila balik? Keja mana? Bla bla bla... Sampaikan... Berapa harga rumah pon orang nak tanya... Sibuk je nak tahu... Adehhh...

Honestly... Tak ada sape pon dari kalangan keluarga aku yang tahu cara raya aku tahun ni... Bila They'ouls tanya macamana raya aku? Raya kat mana? Aku senyap! Membisu... Sebab tak ada gunanya kaw tanya selepas raya... Lainlah kaw nak amik tahu sebelum hari raya... 

Lebih baik diam dari banyak cakap... Lebih baik diri kita ni mengundang rasa simpati dari dibenci... Biar orang pandang aku macam tak ada apa apa... Biar orang fikir aku sekecil manusia... Hakikatnya.. Aku tahu diri aku macamana... Aku bahagia jadi diri aku... Dan aku bersyukur... Alhamdulilah...

Hakikat yang aku harus pelajari... Hari raya bukan untuk bersedih... Hari raya adalah hari kemenangan... Bersyukur dan bersederhana... Aku pilih untuk MUSAFIR DI AIDILFITRI... 



*** Glory Beach Resort ***

Aku gerak dari rumah pada pagi 1 Syawal... Alhamdulilah... Jalan smooth... Tak jem pun... Nasib baik!

Keluar dari rumah... Aku tak pakai baju raya pon... Aku dan HH pakai t-shirt dengan jeans jek... Jiran jiran semua pelik... Pandang aku dengan mata tak berkedip... Agaknya hati dorang tertanya "Tak raya ke budak ni?"... Keh Keh Keh...


Aku sampai kat Glory Beach Resort dalam jam 2 petang... Masa aku sampai tu... Aku cakap kat HH "Ramaiiiiiiiiiiiiiiiiiiinyaaaaaaaaaaa kelinggggggggggggg!"... Sana keling... Sini keling... Dah kenapa ramai keling kat sini? Ini raya Aidilfitri ke Deepavali????????????? 

Aku dah terasa macam aku dah tercampak kat India... Bukan Malaysia lagi dah... Ha Ha Ha... HH dengan selamber jawap... Port Dickson kan ramai keling... Ye ke???? Boleh pakai ke teori si HH ni? Kah Kah Kah...

Details tentang Glory Beach Resort aku akan letak kat entry lain laa ye...



*** KLIA2 ***

Selain dari HH... Jay Emm juga orang penting dalam memastikan aku dapat beraya dengan sempurna... HH dan Jay Emm bantu aku untuk move on pada hari raya...

Tahun ni... Jay Emm decide untuk raya dengan aku... Dari 1 Syawal... Hinggalah ke 9 Syawal... Lama kan? 

Jay Emm raya dulu dengan family dia... Malam lepas raya baru dia raya dengan aku... Inilah pengorbanan Jay Emm paling besar buat aku... 

Baju raya ni aku pakai masa jemput Jay Emm kat KLIA2... He He He...

Dari Glory Beach Resort ke KLIA2 ambil masa lebih kurang 40 minit... Ikut shortcut... Tak ada tol pon... Senang...

1 Syawal di KLIA2...



*** Menu Raya Aku ***

Walaupun aku ni bujang... Sering dipandang rendah.... Diejek... Hina dan keji... Tapi menu raya aku alhamdulilah meriah! Lebih meriah dari orang yang dah beranak pinak tu... Ha Ha Ha...
* Statement bakal mengundang dengki... Ha Ha Ha...

Jay Emm pulak tetiba rajin nak buat beberapa jenis kuih... Aku tanya dia "Nape tahun ni rajin sangat buat kuih?"... Dia jawap "Nak kasi u makan"... He He He...

Kuih muih aku tak beli... Ada individu dan company baik hati nak sedekah... Lebih dari 5 jenis... Sedap pulak tu... He He He... Lemang tu Jay Emm bawak dari Kampung... Rendang HH yang masak... Selebihnya beli barang basah kat Tesco dekat dengan Glory Beach dan masak...

Menu raya selebihnya... Glory Beach dah sediakan... Cekiklah kaw semahu mana yang kaw nak ye Aci... He He He...

Secara ringkasnya... Aku stay kat Glory Beach Resort selama 2 malam saja... Lepas tu aku sambung raya ke rumah Jay Emm selama 2 malam juga... Then aku bawak Jay Emm balik ke Johor... Sambung beraya rumah family aku kat Johor...

Masa aku sampai di Putarjaya... We'Ouls shopping barang dapur skit kat Hero Market... Tengah pilih pilih udang untuk buat spagette... Si HH meramas mesra dengan sorang kakak yang berasal dari Utara... HH tanya gini "Tak balik kampung ke?"... Perghhhh kakak tu punya peramah siap meluah perasaan lagi... Ha Ha Ha...

Dia kata Malas nak balik... Tak ada budget... Baik raya rumah sendiri jek... Ye laa... Balik kampung... Kita jugak kena sedia macam macam... Masak macam macam... Datang rumah sedara mara... Dorang bagi kita makan kuih raya jek... Ha Ha Ha... See... Aku ingat aku jek tak suka raya... Ha Ha Ha...

Raya 'Melayu' jek yang meriah sakan... Terkadang jadi pembaziran... Raya 'Islam' tak macam tu... Hu Hu Hu...



*** Bandar Maharani Muar ***

Singgah Muar dulu... Sebelum balik ke Johor Bahru...

Kalu nak makan sedap... Datang lah Muar...

Mencekik Durian Musang King... Entah bila Musang jadi King pon aku tak tahu lahh... Cekak Musang tahu tahulah... Ha Ha Ha... Nampak tu mulut HH penuh... Cekiklah kaw sambil cekak pinggang... Ha Ha Ha...Tokei dia peramah... Dia kata "You orang semua nampak baik maaa... Saya diskaun... Sebijik RM 100.00 sudah"... Ha Ha Ha... Nampak baik katanya... Walaupun mahal... Telan seulas dua dah rasa kenyang... Beso giler...

Singgah solat kat Masjid Sultan Ibrahim... Memang cantik masjidnya... Tentang masjid ni share kat next entry ye... He He He...

Jangan lupa makan atau beli paste Mee Bandung sedap di Abu Bakar Hanipah... Sedap gilakkkkk! Since 1930 katanya...

Singgahlah Parit Jawa... Kalu tak.. Kaw menyesal! Sebab.. Kat situlah port untuk Asam Pedas sedap... Pilihlah gerai mana kaw nak... Sana Asam Pedas... Sini Asam Pedas... Paling famous adalah Asam Pedas Pak Yahya...

7 Syawal... Barulah aku pulang ke kampung... Jumpa sedara mara... Ajak Jay Emm raya sama... 
Raya... Jangan tak raya... Ha Ha Ha...


*** Kad Raya ***

Terima kasih lah pada yang sudi kirimkan kad raya ini... Tanda yang aku masih diingati... 

Selamat Hari Raya... Maaf zahir dan batin ye...


- XOXO -




57 comments:

  1. Selamat Hari Raya SS and the geng.

    ha tu la dulu time raya kat Melaka hotel penuh dengan amoi. hahaha 1 malaysia kan, kita beraya, dorang bercuti. sampai dah tak rupa raya dah. macam CNY pun adaa.

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya Scdha, SA pun x beraya sgt..raya ke 4 dah start keja...

    ReplyDelete
  3. Yg penting sendiri mau cipta itu happy yippi2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tak sendiri cipta bahagia... Sape lagi ye dok?

      Delete
  4. Baca sambil berlinang air mata

    ReplyDelete
  5. Part baju bonda yg terakhir paling mengusik jiwa

    ReplyDelete
  6. Kah kah kah mmg ramai keling!!! Bau bacam! Matik!

    ReplyDelete
  7. X kisah beraya kat mana pun janji happy

    ReplyDelete
  8. Raya tahun ni paling happy buat Jay Emm!

    ReplyDelete
  9. Durian musang king tu mmg terbaiklahhh seiji rm100 pun berbaloi2

    ReplyDelete
  10. Byk nya SS dpt kad raya..itew dpt 1 jek 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Dah korek bag baju? Keh Keh Keh...

      Delete
  11. Al fatihah buat bonda SS...aminnnn

    ReplyDelete
  12. Thn depan kita raya sama2 lagi eh

    ReplyDelete
  13. Alfatihah untuk bonda SS :) doakannya selalu ea :) selamat hari raya jugak SS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... selamat hari raya hanis!

      Delete
  14. Walaupun sedih..raya tetap raya..juadah raya dan baju raya menunggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah mak... dalam sulit ada senang

      Delete
  15. JM dan HH ni memang mak respek lah..sahabat sejati yg dah terbukti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah bagi pinjam mak... sama jugak dgn mak...

      Delete
  16. alolo comelnya 3 org pakai baju raya selpi kat epot tu..macam nak pergi minta duit raya keliling epot

    ReplyDelete
  17. selamat hari raya SS, maaf zahir dan batin.
    salam aidil fitri utk JM dan HH juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya! Maaf zahir dan batin! Muahhh

      Delete
  18. selamat hari raya!
    nampak kad raya kita tu.

    ReplyDelete
  19. Selamat Hari raya... *mata masuk habuk* Maaf zahir dan batin. Semuga adik-adik ahkak Allah lindungi dimana jua kalian berada. Wah kita nampak bando muo....pss apasal tak singgah rumah akah. Raya ke 4 kita oranga da marhaban...roti John hasil masakan adik ipar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya Ah Kak Notie... Alaaaa... Itew lupa laa ah kak orang muor... ha ha ha..

      Delete
  20. Pasai apa tak pi Tanjung leh naik cruise sungai muo...hoho orang muo pun tak naik lagi *nyorok balik tingkap*

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS lepak kat tepi tanjung jek... Cruise tu dari mana ke mana? aiseyyy

      Delete
  21. Masa mula-mula aruah mak akak meninggal tahun 2013..sebelum raya kita orang dah nangis sebab tak tahu raya kat mana almaklum le org kl....tapi alhamdulillah Kak long bagi arahan walaupun aruah mak dah takde tetap meriahkan juga rumah pusaka di Muo...jadi walaupun sedih dah jadi anak yatim piatu tapi kami sambut raya sesama adik beradik. Tetap meriah seolah-olah aruah mak masih ada bersama kami. *mata masuk habuk*

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS mengharapkan perkara yang sama... TAPI... Ia tak seperti yang diharapkan... Mungkin sebab long distance...

      Delete
  22. wah musang king... sebiji Rm100....mahalnya. Macam kat jalan tangkak ladang getah batu 10 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seulas musang king tu... dah macam makan sebijik durian kampung yang kecik tu... isi dia tebal.. beso... bijik pesekkk...

      Delete
  23. lama ek korg cuti raya

    ingatkan cikgu sekolah je cuti lama hehe

    ReplyDelete
  24. bila dengar orang dah takde mak, saya sentiasa bersyukur masih ada kedua ibu bapa

    raya bagi saya pun taklah meriah mana sis, tapi alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu SS fikir yang sama... But SS syukur... dalam usia begini diberi kekuatan...

      Delete
  25. ada jugaklah baju raya, saya sehelai baju kurung ke, tshirt, seluar semua tak beli...

    saya ada sindrom malas membeli belah waktu bulan puasa...kalau nak beli, beli lepas raya haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu hari hari pakai baju kurung... hari hari dah cikgu raya... ha ha ha...

      Delete
  26. eh eh, nanti singgah lah bahau, umah kita hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok... make sure ada lemang... ha ha ha

      Delete
  27. saya org johor pun belum sempat nak jalan-jalan Muar huhu

    ReplyDelete
  28. Selamat Hari Raya SS and de gang....

    wahhh raya sakan ni uols

    ReplyDelete
  29. bab durian tu iols jeles... nyum nyum ...
    why i cannot find any durian masa blk kpg haritu.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello... Belah perak lagi sedap kot doyan... Saje ler tew..

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...