Wednesday, 16 August 2017

Kembara Shanghai - Yuyuan Street

Entry sebelum usha SINI...


Tarik nafas SS... Tarikkk... Hembusss... Tarikkk lagi... Pushhhh! Ha Ha Ha... Nak mulakan entry ni kena tarik nafas dalam dalam... Sebab... Entry ni panjang! Panjang dengan gambor jek... He He He...

Mari kita teruskan...

Lepas aku mencekik kedarah Mee Tarik kat sebelah hotel... Aku and the geng pon mengoraklah langkah...

Time to shopping U'Oulssss! Yahoooooooooo... Mari lah membeli dan membelai jiwa memasing yang tengah kepanasan ini... Itu je lah terapi aku yang paling ampuh di saat ini... Bak kata Jay Emm "Naik Hidranalin I"... Hidranalin tu apa Jay Emm? Kah Kah Kah... Hidranalin ke Adrenaline???? Ke susu Anlene? Keh Keh Keh... Tak kisah lah Jay Emm... Asalkan bukan Asam Keping yang bergetar sudah! Kah Kah Kah...
* Aku gelak terkekeh kekeh tak boleh stop...

Baiklah...

Nak sopping kat mana???? Yeahhhh! Mari kita serang Yuyuan Street!


Directions :

1. Naik Line 2
2. Transit di East Nanjing Road
3. Naik Line 10
4. Stop di Yuyuan Garden
5. Exit 3

Good luck!


Keluar aje Exit 3... Apa ni....? Hancing dowhhhhh! Busuk giler bau kencing... Dorang ni... Tepi station pon boleh kencing... Adehhh...

Keluar aje Exit 3... U'Ouls akan nampak jalan besar...

Nampak bangunan tu... Lintas kat sini... Betul betul depan Exit 3 tadi... Dah lintas... Jalan ke kiri sehinggalah U'Ouls jumpa Fuyou Road..  Terus sampai hujung adalah Yuyuan Street...

Ikut je laa signboard yang bersidai... He He He..

Masa aku sampai Fuyou Road... Ingatkan nak singgah Masjid Fuyou... Tapi... Tutup! Kecewa tak dapat masuk... Nasib baik tak plan nak makan Mee Tarik kat sini... Kalu tak kebulurlah tak makan! Masjid Fuyou tu ditutup sebab renovation...

Masjid Fuyou renovation...

Jalan skit ke depan... Tengok ada nyonya jual buah... Kopek buah pon guna sarung tangan... Besau giler honey dew kat sini... Aku cuma boleh makan honey dew jek... Semangka merah tu aku tak boleh makan... Nanti aku demam... HH dan Jay Emm dah jeling jeling jengkilkan bijik mata tak kasi aku makan... Tapi... Aku cakap aku nak honey dew jek... 
* Buat muka kesian... He He He...

Laku keras buah nyonya ni... Ehh.. Buah tembikai... He He He...

Honey dew ni manis giler... Segiler Jay Emm... Ehhh... Semanis Jay Emm... He He He...

Jalan... Sambil cekik buah... Manis... Dap!

Aku sebenornya... Kagum tengok bangunan kat Yuyuan Street ni... Klasik giler... Bumbung semua melentik!

Besau bangunan ni...
Melentik lentik bumbung... Suka tengok Sebab nampak kukuh!





Bangunan lama...

Misi aku kat Yuyuan Street ni... Nak cari souvenir... Aku cadangkan... U'Ouls survey lah dulu... Cari yang mana murah... 

Memang ramai orang time ni... Kadang tu sampai tak nampak jalan... Hati hati jugak bag U'Ouls ye... We'Ouls menyelinap dari satu lorong ke lorong... 

Ehhh... Dah kenapa pulak si Aci ni menangis kat situ???? Kena raba ke? He He He..

Masa kat Jakarta lepas... Jay Emm ada luah hasrat nak beli bagpack untuk travel sebab bag dia dah rosak... Tapi... Aku tahan dia dari beli kat Jakarta... Aku beri janji manis... Suruh dia cari kat China... Kat China lagi berkualiti... Murah... Dan banyak pilihan... Last last dia terpedaya jugak dengan kata kata aku... Ha Ha Ha...

So... Bila sampai Yuyuan Market ni... Ternampaklah kedai jual bag... Jay Emm dah pandang pandang bag yang dia suka... Aku tanya "Nak yang ni ke?"... Dia kata "Kalu murah nak lah"... 

Aku panggil HH "Tolong tanya dan tawar harga"... Ayat keramat si HH setiap kali shopping "How much?"... Ha Ha Ha... As usual... Orang kedai mesti letak harga tinggi melangit punya... HH beger beger beger... Bukak harga paling rendah... 

Percaya tak? Dari harga RMB 400 (RM 240) jadi RMB 100 (RM 61.45) jek! Penangan si HH dalam tawar menawar! He He He... Gilak! Bagpack brand Swissgear ok! Trust me sangat berkualiti! Design yang menarik... 

Tips dari aku... Tawar harga sampai jadi manis! Pedulikkan muka jurujual tu nak masam ke pe... Janji kaw balik dengan muka kaw manis bermadu dapat barang yang kaw suka dan murah! Kah Kah Kah... Percayalah... Dorang tak rugi apa pon... Cuma tamak nak lebih jek... Biasanya dorang dah ada range price yang dorang boleh beri... Dan U'ouls pon kena lah tetapkan jumlah yang U'Ouls mampu bayar... Dan kepantangan dorang jangan sampai tak jadi beli... Cemana kaw tawar rayu pon dorang akan cair jugak! Trust me!

Masa nak bayar... Jay Emm dah nak terkorek duit... Tetiba HH dah bayarkan...  Actually... Aku awal awal dah pesan kat HH... Whatever price bayar je... Sebab... Aku dah niat nak beri Bag tu as birthday present in advance untuk Jay Emm... Sebab... Aku tak tahu apa dia suka... Since dia nak beli bag... So... Rezeki dia lah nak dapat hadiah kat luar negara...

Lepas HH cakap kat Jay Emm... Bag tu hadiah harijadi... Then... Terus kat situ jugak dia peluk aku depan orang ramai... Sambil melalak kat situ... Sedih... Terharu... Surprise... Sebab dapat hadiah... Aku pujuk pujuk berhenti nanges... Baru dia senyum lebar... Malu wehhh... Mesti orang keliling ingat We'ouls tengah shooting drama Sembilu versi Cina cengkuang kat situ... Kah Kah Kah... Kalu betul betul drama... Nak kasi tajuk episod apa? Bag di harijadi mu ke? Ha Ha Ha...

Kalu U'Ouls ke Yuyuan Street... Pastinya U'Ouls akan terpesona dengan signboard warna merah yang tulis harga "10 Yuan"... Wajib masuk... Sebab.... Murah kot! Macam macam boleh dibeli dengan harga RMB 10!

Cuma... On certain barang macam Fridge Magnet dan t-shirt kena survey dulu sebelum beli...

Jay Emm dok kira total damage luar kedai... Ha Ha Ha... HH entah mana melesap... Aci tu dah tak terkawal langsung dah aku tengok... Macam lipas kekudungan... Ha Ha Ha..

T-Shirt agak mahal... Aku terbeli RMB 39 sehelai... Padahal ada satu kedai tu bila tawar boleh dapat RMB 30... Nyesal lak

Fridge Magnet ni aku share dengan Jay Emm untuk hadiah Giveaway dan Top Commentor... Sama kes... Ada kedai jual murah... Ada yang mahal... Adehhh...

Memacam fridge magnet pon hado...

Aku sambar stokin brand Fendi kat sini... 10 pasang cuma RMB 10 jek... Kaw nak murah cemana lagi kan... Ha Ha Ha...

Kedai ni unik... Dia boleh buat patung ukir muka U'Ouls...  Agak mahal tapi berbaloi...

Perhatikan... Perhatikan sebelah kanan... DRONE! Bersepah!

Masa aku jenjalan kat satu bangunan ni... Aku sempat jeling kat DRONE! Masa ni... Aku bodoh bodoh alam lagi... Tak tahu kejadah apa DRONE tu... Aku cuma tahu DRONE tu boleh terbang jek... Tapi aku tak tahu boleh guna untuk amik gambar semua... Dan kat Malaysia pulak belum nak meluas... 

Bila aku ingat balik moment waktu ni... Rasa menyesal pulak tak riki lebih dekat... Seyes nyesal... Ada niat nak main beli sebab menarik... Tapi... Aku fikir fikir... DRONE tu macam besar jek... Takut tak muat masuk bag.... 

Adehhhh menyesal... Nyesal aku fikir camtu... Sebab... Harga DRONE yang beso dabak tu boleh dapat serendah RMB 80 jek! Atau 50 hengget Malaysia jekkkk! Hadoiiiii! Nyesal! Dah laa lawa giler... 

Jalan punya jalan... Sampai lah ke Yuyuan Garden... Tapi... Aku tak nak masuk... Sebab hari pon dah gelap... Aku plan nak ke Yuyuan Garden pada hari terakhir aku di Shanghai nanti...

Yuyuan Garden...


Hari dah gelap... Mari lah kita gelang si paku gelang... Mari lah berambos pulang... He He He...

TAPI... TAPI... Nanti dulu... Sebelum aku akhiri entry ini... Kepada U'Ouls yang nak berbelanja sakan kat Yuyuan Street ni... Better tak perlulah melabur duit banyak sangat kat sini... SEBAB... Lepas aku ke Yuyuan Street ni... Aku dapati... Ada tempat lagi murah berganda dari sini... Nanges berbaldi biru U'Ouls! Mana tempat murah tu? 


BERSAMBUNG... He He He...

26 comments:

  1. Hahaha aku nampak beruang... rugi tak tanya.. wat tambah koleksi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila aku nengok balik gambar... Aku rasa nyesal tak beli panda tu... Macam gebu jek bila pelok! Arghhhh! Nyesal!

      Delete
    2. Jay Emm pun gebu gak..nak pelok? Heeee

      Delete
    3. Ekeekekk! Mencik tau ajuk kite..itew salah sebut..adrenalin ek?

      Delete
    4. Memang hancing tul...x sempat dah tu main sembur mana sempat..adeh

      Delete
    5. Mmg drama tul...hati tersentuh tau! Surprise pun ye...terima acih bucok!

      Delete
    6. Terima kasih jgk buat HH...bab tawar menawar HH mmg win..dia ada skill tau..hanya org ada skill je leh dpt harga murah

      Delete
    7. Ye betul...ada lg tempat shopping murah jauh lebih murah dari yuyuan garden..nak tahu? Kena la baca blog SS ni..blog JM? Dah masuk 'kubur' 😬

      Delete
  2. 50 rgttttt ja drone tum..ruginyaaa...klau xambik

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanges tak abis lagi ni... uwaaaaaaaaaaaaaa

      Delete
  3. fuh rambang mata rambang mata....shupping agenda paling best...hehehehe * mata kelip2 tenguk drone besar gabak tu *

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadoiii... Sampai skrg SS nyesal tak sudah... Nape laa tak riki dulu...

      Delete
  4. Dengan ini di umumkan anugerah Travel airmata jatuh kepada *drum roll* si JM yang manis jelita.....*tepuk tangan kuat-kuat sambil uluq award*

    ReplyDelete
  5. cantik bangunan atap melentik..suka2..

    murahnya drone..company tengah survey nak beli, ratusan ringgit..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ratusan tu utk selfie jek... kalu ribuan utk company...

      Delete
  6. bestnye nyoping...rietta xpndai bab tawar menawar ni...drone dengan harga macam tu, rietta pown nak...hehehe....

    ReplyDelete
  7. Awwwww, so sweet. Untung kak JM dapat hadiah beg :D

    ReplyDelete
  8. Perghh..kalo tak dapat ku tatap rambut sapa yang botak tgh merayau kat yuyuan tuh..

    ReplyDelete
  9. JM ni cengeng jgk yer?? sedih nangis..gumbira nangis..asam keping jgn sebut nanti sultan melaka marah haha

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...