Tuesday, 12 September 2017

Puncak Mount Huashan, Xi'an, China

Masih ingat lagi kisah kembara aku ke Mount Huashan, Xi'an, China? Kalu masih belum baca... Bolehlah ikuti kisah kembara aku tu bermula di SINI...

Entry ini aku create bukan untuk mengimbas kisah kembara aku ke Mount Huashan... Sebab... Pengalaman pertama kali aku jejak kaki ke sana bukan lah sehebat mana... Tapi... Aku rasa bangga jugaklah bila dapat buka minda orang lain untuk jejak Xi'an... Dah ramai berani jejak ke sana sejak aku up entry pasal Mount Huashan ni... Tahniah lah ye pada yang dah berjaya tu...

Baiklah... Jadi... Apa tujuan entry aku ni? Yeahhhh! Aku nak share pengalaman one of my family members yang study kat Xi'an dan dah berjaya mendaki Mount Huashan hingga ke puncak!

Masih ingat kisah aku merajuk dengan BB? Boleh baca di entry SINI...

Kadang kadang aku rasa... Ada hikmah jugak aku tak bawak BB ke Mount Huashan tahun 2015... Yeahh... BB jejak Mount Huashan pada tahun berikutnya... Nasib baik dia tak ikut aku atau aku ikut dia! Kalu tak? Jadilah aku seperti gambar di bawah ini... Tak sanggup der! Gigil kepala lutut... Nak tercabut ovari... Ha Ha Ha... 

Hanya satu perkataan yang mampu aku gambarkan dari pengalaman si BB ke Mount Huashan... NGERI!

Layannnnnnnnnnnnnnnn!

Ini BB... Dia main daki Mount Huashan tanpa any guide... Main terjah ikut suka hatik! Even nak gambo cenggini pon ikut suka hati laaa nak panjat cemana pon! Tak giler ke namanyaaa? Aku kata pasni boleh laa panjat gunung lain pulak! Dia kata KACANG! Aku? Buat muka Mr Bean nak kena lenyek kereta kebal! Kalu nak senang mendaki di negara 4 musim pegi lah waktu antara spring-summer... BB pegi awal bulan May...

 BB dan 3 lagi kawan dia panjat Mount Huashan bermula waktu lewat petang...

Dia bermalam diseparuh perjalanan kat sini... Dapat lah lihat Sunrise di Puncak... Kalu ikutkan tak boleh tido sini sebab area cafe... Tapi dia buat muka telinga tebal... Kena marah pon buat bodoh pekak jek... Keh Keh Keh... Kalu nak selesa boleh je tido hotel yang tak berapa nak hotel kat sini... Takat nak berteduh ok lahh...

Boleh sewa sleeping jacket dengan bayaran RMB 50.00 sehelai tapi kena bayar deposit RMB 100.00... Nak camping pon boleh... Bawa peralatan sendiri atau sewa kat atas sana...

Maka bermula lah pendakian... Aku tanya BB... Ada orang guide ke nak mendaki tu... Dia jawap "Tak ada!"... Aku tanya lagi "Abis camne?"... Dia jawap "Pepandai sendiri lah!"... Matikkkkkkkkkkkkkk!

Part ni aku rasa agak ngeri... Sebab... Bila kaw naik... Dalam masa sama ada orang nak turun... Vice versa... So how? COMMUNICATION sangat penting! Kena tahu jaga step naik dan turun... Tak ada orang ajar... Ko pepandai sendiri... Bincang sesama sendiri... Safe your life even have no safety! Adehhh!

Ini kat bahagian South Peak... Bahagian yang paling bahaya di Mount Huashan...

Ni kawan BB rakyat Malaysia... Dia pon sama sama berhati kering macam BB... Keh Keh Keh... Kaw tengok tu... Titi 4 baris gitu... Main paku gitew jek... Adehhh... Orang gemok macam aku tak yah lahh... Ha Ha Ha...

Soalan bodoh aku kat BB "Tak gayat ke"... BB gelakkkk! Sengalllll!

Aku tanya BB "Cara guna peralatan mendaki tu ada sape ajar ke?" BB jawap "Tak de! Pepandai sendiri! Tengok cara orang buat kita ikut! Nak gerak sangkut jek..."... Aku? MELOPONG!

Kaki tuuuu kaki tuuuu... Selok kat lubang jek! Hahhhhhhhhhhhhh???????????????? 90 darjah tegak ok! Adehhh...

Inilah cara nak berselisih dengan orang kat titi... Siap senyum sembang sembang lagi... Padahal... Nyawa bebila leh melayang... Adehhh... Sebab tu... Komunikasi itu penting! Lebih baik tak faham dari salah faham kan? Ha Ha Ha... Kalu kaw dilahirkan Introvert... Silap haribulan kaw bertukor jadi Extrovert kat sini... Keh Keh Keh...

Ini kawan BB... Minah saleh... Memang berhati kering! Selamber je muka dia... Ha Ha Ha...

Curammmmm! Adehhhh...

Boleh appoint photographer yang cari makan kat sini... Tapi dia tak kasi softcopy... Hardcopy jek... Harga sekeping tak sampai RMB 50 rasanya... Tapi... Menurut BB.. Disebabkan dah lewat petang.. Si BB and the gang pujuk dengan mulut manis ketiak masam... Akhirnya photographer ni serahkan softcopy free... He He He...

Ada banyak lagi gambar dan video... Tapi... Cukup lah ye... Nak lebih? Sila explore sendiri... He He He...

Credit Pic : BB and friend...
- XOXO -

35 comments:

  1. Nak pegi Xian!!! Nak p hushan 😬

    ReplyDelete
  2. Ya allah! Gayat!!! Rasa nyawa dihujung tanduk ni..kalau JM muda lg rasanya berani..dah tua2 ni gayat 😬

    ReplyDelete
  3. Extreme nye laaa hai...tgk pic pun dah rasa kaki x jejak tanah

    ReplyDelete
  4. ngeri..... abis kecut organ dalaman temgok gambar-gambar tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecut tak pe.. jangan terangsang... ha ha ha...

      Delete
  5. rasenye ley main loncat2 atas titi tu..

    ReplyDelete
  6. Wau..tabek spring 400 kali mcm ni..berani amik risiko

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak ada bran tak mak? ke mak ada bra jek? he he he...

      Delete
  7. Sekental ss dan mak pun ngeriii tgk gambo tu..br nk ngaku kita ni penakut jgk

    ReplyDelete
  8. Entry SS mmg jadi rujukan backpacker..detail dan lengkap..klu tk takkan satu hari cecah pageview 3k kn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha... mak lagi terrer dah jejak 2 juta! Salute mak!

      Delete
  9. perghh..gayatnya..part selisih tu, seram je..
    terer photographer ni..gambar cun giler..

    ReplyDelete
  10. fuhh gayat plak rasa tgk duduk hujung batu tu..huhuhu

    ReplyDelete
  11. bukit 45 darjah pun ku dah ajak turun, inikan pulak 90 darjah? melopong jgak la. haha.

    ReplyDelete
  12. Seyesla... meliar jek mata aku masa tu ... tengok curam..

    ReplyDelete
  13. Ya Allah beraninya.... ahkak gayat....agaknya kalau seberang jambatan pun mungkin ahkak merangkak....kaki terus ketar 100...tabik spring ler BB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merangkak ok lagi kak... takut kaki x jejak jek... kah kah kah

      Delete
  14. Seramm tengok orang mendaki takutvjatuh la..

    ReplyDelete
  15. so semua gambo ni BB n de geng yang ambik atau photog tu yang ambikkan?

    ReplyDelete
  16. tolong tabik spring toing toing kat BB.

    korang mmg awesome...


    dan gile kentang pun ye juga,

    ya ampun...

    upah seribu pun ai takkan panjat. TAKKAN

    ReplyDelete
  17. OK bersurai dulu... sambung baca lagi nnt...

    daaaaa

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...