Thursday, 7 September 2017

Kembara Selangor - Bukit Jugra

Dok sambil menaip ni... Aku terkenangkan si Laudya Cynthia Bella yang baru je selesai majlis khatam Quran... Al-maklumlah dah nak nikah kan... Matikkkk lahhh Aci terlayan kisah artis... Ha Ha Ha...  Cuma... Aku tertanya... Nape kebanyakan majis Khatam Quran... Si perempuan jek yang kena khatam ek? Nape lelaki tak kena sekali? Ke sebab lelaki dah Khatan???? Keh Keh Keh... Ada sape leh jawap? Ha Ha Ha Doiiiiiiiiiiii...

Dah... Dah... Jangan nak merepek... Kang mende lain pulak yang aku terbayang... Adeiii... Jommm.... Citer pasal Selangor! Ha Ha Ha... 

Aku rasa... Rata rata orang Selangor mesti dah naik Bukit Jugra kan? Aku rasa lahhh... Ke orang Selangor macam aku? Tempat orang gigih nak terjah... Tempat sendiri sekangkang monyet pon tak terpegi? Keh Keh Keh....

Bukit Jugra ni... Bolehlah dibahagi kepada tiga subjek... Rumah Api Bukit Jugra... Paragliding Bukit Jugra.... Dan Balai Cerap Bukit Jugra... Cewahhhh! Dah macam Cikgu Geografi pulak aku berkata kata... Ha Ha Ha...

Rumah Api Bukit Jugra yang berdiri 146 Meter atas paras laut memainkan peranan yang penting kepada jurumudi dan nakhoda kapal di laut... Ia telah dibina di lokasi yang strategik memandang ke arah Selat Melaka... Menara konkrit putih ini yang telah dibina pada tahun 1976 mempunyai ketinggian 24 meter dan lengkap dengan sistem pencahayaan...

Paragliding Bukit Jugra... Tapak Rumah Api Bukit Jugra merupakan puncak Bukit Jugra di mana ahli paraglide dari serata negara melancarkan penerbangan mereka... Paraglide merupakan sejenis sukan terbang-bebas yang dilancarkan dengan kaki, dimana pemandu duduk dlaam tempat duduk tergantung di bawah sayap fabrik yang dibentuk oleh tekanan udara yang masuk dari hadapan...

Balai Cerap Bukit Jugra... Pada 25 Oktober 2003, bersamaan 29 Sya'ban 1424... Baitulhilal Bukit Jugra, Kuala Langat telah diserahkan secara rasmi oleh Jabatan Kerja Raya kepada Jabatan Mufti Negeri Selangor... Balai Cerap ini atau Baitulhilal merupakan tempat di mana aktiviti cerapan rasmi dan bulanan dijalankan... Ia juga dimanfaatkan sebagai pusat latihan ilmu falak melalui kursus-kursus Falak Syarie di Negeri Selangor...

Ada paham kaaa murid murid sekaliannnn? Bagussss... Cikgu sudah tido... Mari kita mainnn... He He He...

On way nak sampai Bukit Jugra ni... Jalannya selekoh tajam... Memang kena hati hati kalu berselisih kenderaan lain dari arah depan... Tidak lah lama sangat nak mendaki... Kurang 10 minit je aku rasa... 

Kalu nak ke sini... Betterlah awal pagi... Sebelum menjelang tengahari... Parking pon oklah senang... Ada parking berbumbung disediakan...

Masa sampai tu...  Ada papan tanda tak dibenarkan bawak makanan... Sebab... Nanti monyet datang... Kang tak masal kaw berkongsi bekal dengan monyet... Sia sia jek kaw masak... Kang bukan kaw yang makan... Monyet yang mentedarah tanpa rasa bersalah... He He He...

Pemandangan yang mendamaikan... Sambil menghirup udara angin sepoi sepoi bahasa gitew... Sekali imbas macam kat Hatyai lak aku rasa...

Ehhh Ehhh... Rumah Api lahhhh... Jakon... Tengok luar jek... Bukan boleh masuk pon...

Nak amik gambar camni... Kena turun bukit skit... Aku punya lah gayat... Dok pimpin pimpin macam nenek kebayan... Ha Ha Ha... Takut tersalah step pulak kang.... Mampus monyet gelakkan aku... He He He...

Fokus Rumah Api...

Ada tempat duduk nak santai santai di sediakan...

Bolehlah dapatkan serba sikit ilmu di sini...

Ok... Aci diri situ... Jangan gerak... Ha Ha Ha...

Sebelum nak tinggalkan Bukit Jugra ni... Ada sorang mamat ni baru nak punggah punggah barang Paragliding dia dari dalam boot kereta... Alaaaa... Rugi pulak tak dapat tengok orang main Paragliding ni... Apakan daya... Hari dah panas... Aku kena turun sebab nak pegi tempat lain lak...

Sorrylah... Aku tak find out lebih pasal Paragliding ni... Korang google sendiri laaa eh... He He He...

Tak jauh dari Bukit Jugra... Ada Makam Almarhum Sultan Abdul Samad... Al-Fatihah...

On way jumpa Masjid Al-Muttaqin, Bukit Jugra... Agak klasik rupa parasnya...

- XOXO - 

47 comments:

  1. saya orang selangor sendiri belum sampai bukit jugra. (malu tutup muka)

    ReplyDelete
  2. Lawa jgk view bukit ni..elok diselenggara

    ReplyDelete
  3. Rupa paras SS ada klasik tak haha

    ReplyDelete
  4. Paham cikguuu..yg tak paham apesal cikgu tak bawak bakul dan tikar picnic kat situ?? feeling cikguuuu klu piknik ats bukit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ni mesti tak baca abis ni... He He He...

      Delete
    2. Sb xleh bwk food ke? Iskkk sejak bila ikut rules nih...and sejak bila takut monyet hehe

      Delete
    3. Rugiii la xleh piknik..cdg kt pbt kasi kasi semua itu monyet..

      Delete
    4. Monyet yang x takut SS... he he he

      Delete
  5. wah, kerja travel je kan SS ni. I is jelous! haha

    ReplyDelete
  6. Kita pon tak pergi Jugra lagiiiii. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dekat lagi malas nak pegi kan... ha ha ha

      Delete
  7. tak pernah pi walaupun dok sgor lama juga

    ReplyDelete
  8. Intro mmg win. Khatam vs Khatan. Haha salam rindu. Hehe

    ReplyDelete
  9. Yuhuuu im coming..skodeng jap slm start kursus 😬

    ReplyDelete
  10. Ahaksss..betul ckp SS..kenapa pompuan jek kena khatam..ke lelaki lom habis baca quran jadinya boleh khatan je tp lom leh khatam 😂

    ReplyDelete
  11. Dpt cikgu mcm SS ni semua anak murid faham..jelas explanation nye..dah la encem 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak yang tak paham paham... ha ha ha

      Delete
  12. Nyet kat bukit jugra kelaparan sbb x ada kedai jual mkanan 😛

    ReplyDelete
  13. wah ahli falak sedang mencari tempat nak tenguk anak bulan ka.... Ahkak duk selangor bertahun pun tak jejak lagi adeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup tempat tengok anak bulan kat situ...

      Delete
  14. Selalunya tempat depan mata tak pandang, nampak je tempat nun jauh di mata malahan sanggup bersusah payah nak tenguk yang jauh di mata tu juga kan. Yang jauh di cari yang dekat buat tak pandang je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuman seberang laut nampak... gajah depan mata buat dek jek.. tu pasal gajah duduk org buat kain... ha ha ha

      Delete
  15. Klasik lah masjid tu...psss yang oiiii update le jalan-jalan carik masjid

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum cukup 100 masjid... nanti laa... pelan pelan kayuh...

      Delete
  16. tengok dlm tb je org dok buat paragliding kat bukit jugra ni. entah bila nak jejak ke sana entahla embak es es hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita paragliding ataih katil je laa... keh keh keh

      Delete
  17. CAmne nak niaga kalau lom apa2 monyet dtg amik percuma..

    ReplyDelete
  18. tak pernah sampai lg..huhu..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...