Friday, 15 September 2017

Kembara Shanghai - Shanghai Masjid Pudong

Entry sebelum boleh masuk SINI...


Terlebih dulu... Marilah kita tadah tangan doakan adik adik Tahfiz yang menjadi mangsa kebakaran di pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Dato Keramat... Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah dan di tempatkan di kalangan orang beriman... Al-fatihah... Takziah juga buat keluarga mangsa... Semoga tabah dan beroleh kekuatan...

Mungkin di saat ini... Roh mereka sedang berlari lari untuk memilih pintu syurga mana yang mereka ingin masuk... Renung renungkan diri kita... Adakah nasib kita sehebat mereka? Sedih...

Baiklah... Mari kita teruskan...

Sekarang masuklah waktu untuk solat... Aku, Jay Emm dan HH... Decide untuk solat jamak kat Shanghai Masjid Pudong...


Directions :
1. Naik Line 6.
2. Stop Yuanshen Stadium 
3. Exit 4


Tak susah pon... Dan tak jauh... Kurang lebih 200 meter...

Metro Station dekat dengan bangunan HF Bank ni...

Ejaan dan sebutan masih sama seperti di Malaysia "MASJID"...

Masjid Pudong ni memang besar... Tapi... Hall besar tu untuk lelaki jek... Perempuan kat tingkat atas...

Zoom skit... Simple je bentuk kubahnya...

Tulisan khat...

Tempat amik wuduk... Ada kerusi sandar disediakan...

Ada kedai jual daging halal di sini...

Jom solat... Tak de orang lain... Kita kita jek... Bilik solat Wanita kat tingkat atas... Besar jugak...

Sape tu? He He He... Buatlah macam masjid sendiri... Membongkang... Tak larat nak kemas bag... He He He... Tikar sejadah dia tu tebal seinci... Sedap baring... He He He..

Lepas solat... Aku rasa penat giler... Sempat membuta sejam... Nasib tak ada orang kat sini... We'Ouls siap on aircond... He He He...

Suppose dah masuk waktu asar... Tapi tak ada orang laungkan azan... So... Tak ada rezeki nak dengar Azan kat Masjid Pudong ni...

Ke manakah kita selepas ni?


BERSAMBUNG...

23 comments:

  1. Sambil panaskan enjin...lepak sini jap 😬

    ReplyDelete
  2. Al fatihah buat semua arwah adik adik tahfiz..sebak bila baca berita mangsa tu

    ReplyDelete
  3. Penat! Lega bila dapat landing sekejap

    ReplyDelete
  4. Senang je nk cari masjid ni...tambah plak ada kitab busuk..kacang jek 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi JM..mentang-mentang ada SS..cer kalo takdeee

      Delete
  5. Setiap kali travel..masjid mesti masuk dlm list 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. peluang nak nengok masjid tempat orang kan...

      Delete
  6. walaupun kat china, masjid lawa dan tak dhaif..

    ReplyDelete
  7. Alfatihah dan takziah utk arwah-arwah adik tahfiz..sedih dan marah dengan kejadian yg berlaku

    ReplyDelete
  8. Bagus la SS,HH dan JM nih..mana pegi tetap cari masjid..buat masjid mcm umh sendiri plak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaik baik tempat mak... rasa selamat jek...

      Delete
  9. Suka tenguk masjid di tempat orang. Apa lagi kalau dapat solat didalamnya. Semuga perjalanan musafir dilindungii Allah sentiasa. Pss jangan lupa tau bukukan semua tentang masjid yang sudah di masuki dan di jejaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS ni blogger picisan je ahkak... X layak nak bukukan... Tak de org nak beli... ha ha ha...

      Delete
  10. Cantiknya masjid kat sana besar tu

    ReplyDelete
  11. Salam takziah untuk anak2 tahfiz.. Al-fatihah

    ReplyDelete
  12. selesa tmpt solat wanita..rasa aman lepak2 kt masjid..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...