Wednesday, 14 February 2018

Kembara Cambodia - Angkor Silk Farm

Entry sebelum boleh gomol SINI...


Siang masih panjang... Moh kita ke Angkor Silk Farm pulak... Cuaca pon alhamdulilah... Tak panas terik sangat... Berangin dan redup redup gitu...

Nak masuk Angkor Silk Farm ni tak perlu bayar entrance ek... Free jek...

Angkor Silk Farm ni masuk ke dalam skit dari jalan besar...

Sebelum sampai ke Angkor Silk Farm... Si Salim tuang minyak dulu... Yang dalam botol kaca tu adalah minyak...

Inilah pokok yang daunnya dimakan oleh ulat sutera...

Kalu ulat makan daun ni... Air ludahnya jadi sutera... Kalu kita makan daun ni... Agak agak ludah apa? Ludah sutera jugak ke? Keh Keh Keh....

Dua minah ni tengah kasi ulat makan... Adehhh...

Ni lah ulat sutera...

Inilah kepompong yang dibuat oleh ulat sutera... Kepompong ini lah yang diamik bikin benang...

Tu dia ulat sutera melenting lenting riang gumbira makan daun dengan rakus siang dan malam... Dah kenyang boleh lah membuta ria pulak... Ha Ha Ha... Gitu laa keje kawww kan... Senang betul buat duit... Iskksss...

Kepompong dikumpul dan dijemur...

HH dan Jay Emm dok leka tengok orang proses jadikan benang...

Kepompong tadi di rebus dan dijadikan benang... Iskss iskkss... Awek ni.... Muka lawa lawa keje sini... Meh lah... Ikut aku balik Malaysia... Biar aku kerjakan kaw... Ha Ha Ha...

Proses seterusnya adalah mewarnakan benang...

Inilah rupa benangnya... Tapi masih kasar...

Cara dorang nak haluskan benang adalah dengan memintal benang pada betis... Adehhh.... Abis bulu kaki... Ke bulu kaki melekat sekali? Tapi betis dorang licin wooo... Adehhhh...

Guna rim basikal jek... Tak de mesin canggih pon....

Apa pandang pandang? Makan gaji buta ehhh... Tu haa banyak tempat kosong... Pi buat koje... He He He...

Inilah produk yang terhasil dari sutera... Produk taw... Bukan 'produck' ... Ha Ha Ha...
*Jeling jeling Jay Emm...

Halus gilak wehhh kain sutera Cambodia ni... Lembut dan wangi jek... Harga? Berdentum! Aku mampu pandang jek lah... Nak bawak balik tak mampu... 

Dok tercari manalah Salim sembunyi... Ropernya kat sini... Cehhh...

BERSAMBUNG...

21 comments:

  1. Tengok ulat tu nampak geli jer..naik bulu roma..tapi x sangka dari kepompong diorang leh jadi benar dan dibuat macam- macam "Produck" hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa... jadi “benang” bukan “benar”... 🤣

      Delete
  2. Sempat lagi skodeng betis orang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuci mata skit jek mak meneroka keindahan... 🤣

      Delete
  3. Botol petrol dah macam botol liquor..silap hb kaki tonggang salah teguk hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak belum dengar lagi kan orang mabok petrol?😂

      Delete
  4. Ingatkan terus kuar benang sehalus selicin sutera..kasar rupanya dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak banyak sangat layan drama pukul 7 ni... ha ha ha...

      Delete
  5. alahai tak sanggup rasanya tgk ulat2 tu...

    ReplyDelete
  6. rindu pulak kt si salim hahaha... awat tak masuk haritu. ingat kena bayar. ciskek

    ReplyDelete
  7. dengan bulu roma sekali dia gulung sis haha

    ReplyDelete
  8. Euwww hahha

    Masa ke Bangkok dulu singgah Jim Thompson house. Nampak ulat ni terkulat kulat jalan. Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  9. Meh nak gomol..tp itew nk gomol fefen

    ReplyDelete
  10. Si Jay Emm tu beriya tgk org hasilkan benang sutera tu..padahal dia dah pergi kali ke 2 tu 😜

    ReplyDelete
  11. Bg yg tak tahu mcm mana benang sutera di hasilkan..sesuai sgt pergi tempat ni..siap ada gambar proses persenyawaan pastu bertelur..jadi ulat sehingga jadi benang..

    ReplyDelete
  12. Betis licin? X perlu pakai scrub bunga tanjung la eh 😂

    ReplyDelete
  13. Ulat sutera tu mmg siang mlm keje dia mkn daun jek x minum air...x dahaga ke eh

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...