Friday, 23 February 2018

Kembara Cambodia - Angkor Wat Ticket

Entry sebelum boleh baca SINI...


Kalu ke Siem Reap... Tak lengkap rasanya kalu tak ke Angkor Wat! Kalu dapat jejak sekali pon jadilah... Bukan nak suruh kaw jadi taksub... Tapi... Untuk kaw lihat apa yang ada kat Angkor Wat tu... Rekaan senibinanya... Sejarahnya... Dan merupakan 'the largest religious monument in the world!'...

Tapi... Sebelum kaw sampai ke Angkor Wat tu... Eloklah kaw buat sedikit research... Baca baca skit tentang sejarahnya... Barulah kaw rasa kunjungan kaw ke Angkor Wat tu ada maknanya... Tak lah kaw terlopong pastu terlolong lolong mintak orang explain sejarah tok nenek Angkor Wat lak.... Kang jadi Angko Wut The Hek kat situ... He He He...

Dan... Kalu boleh... Kaw printlah map Angkor Wat sesiap... Supaya kaw boleh plan nak start kat  lokasi mana dulu... Dan berakhir kat mana... Haaaa... Silalah susun apa yang menjadi keutamaan untuk dilihat...

Masa on way... Aku nampak orang bawak motor... Pastu motor bawak ayam... Ayam bawak bersabar... He He He... 

Tips dari aku... Seeloknya... Tiket entrance dibeli awal sehari sebelum kaw ke Angkor Wat... Kalu kaw pergi pada hari kejadian... Maka menjadi jadilah tahap kesabaran kaw! Tahap kesabaran kaw macam ayam kat atas tu... He He He...

Sebab... Nak beratur beli tiket... Sempat kaw cirit 10 kali kot... Lama wehhh nak beratur... Kalu ngandung dah terberanak kat situ... Kalu beranak kat situ nak kasi nama anak kaw apa? Angpau? AngKawYangBodo? AngAngAngDoraemonnn? He He He...

Kaunter untuk beli tiket pada tarikh esok dibuka jam 5 petang... Tapi... Jam 4 petang aku dah siap siap beratur ek... Itu pon barisan dah panjang... Gigih!

Part paling leceh... Setiap orang kena beratur... Tiket dibeli secara individu... Tak boleh diwakilkan... Sebab... Gambar muka kita akan dicetak pada tiket... Haaa... Leceh kan? Alasannya sebab tiket tak boleh transfer... 

Tiket entrance naik mencanak pada waktu aku pergi... Nak nangis kat tayar Remork rasanya... Betapa remok hati ni nak kena bayor harga tiket berganda cecah USD 37.00... Tahap sembelih punya! Ha Ha Ha... Pejam mata... Bayo! Harga sebelum cuma USD 20.00 jek taw! Cis!

Haa... Tiket ada 3 jenis... Pilihlah mana kaw mampu... Aku amik sehari jek...

1 day - USD 37.00
3 days - USD 62.00
7 days - USD 72.00


Info terkini... Kaw boleh fahamkan kat SINI ek... Sebab... Harga tiket dan versi tiket dah berubah! 

Inilah tempatnya nak beli tiket...

Ada jual memacam kat sini... Termasuk kraftangan...
Ramai gilak beratur... Tapi... Nasib baik banyak kaunter...

Dah macam orang amik IC/Passport lak... Nak amik gambar bagai... Adehhh... Maka... Senyumlah kaw semanis bermadu bila gambar kaw di snap... Jangan tayang muka tempeyek basi... Nanti sampai 7 keturunan kaw dikeji.. He He He... Tiket boleh simpan buat kenangan...

Memasing tayang gigi!

BERSAMBUNG...

28 comments:

  1. Angkor wat ni kingdoms of cambodia..mmg wajib pegi kalau ke SR..di sbbkan Angkor Wat ni la SR menerima pengunjung yg ramai setiap tahun..skema x 😬

    ReplyDelete
  2. Engko Wat Gapo Kat Situ keh keh keh

    ReplyDelete
  3. Ayam bawak bersabar ye...jap lagi kena sembelih

    ReplyDelete
  4. Kah kah kah..bagi nama AngkorWatPa Dan Muka

    ReplyDelete
  5. Waktu Jay Emm pergi thn 2014 ke kalau x salah harga tix usd 20 tu pun dh rasa mahal..sikit tahun lagi leh cecah usd 40++

    ReplyDelete
  6. Sila senyum dgn manis sekali depan kamera tu ya mcm ni 😬

    ReplyDelete
  7. nk masuk angkor wat pun mcm nk masuk negara komunis dah? siap kena bergambar bagai

    ReplyDelete
  8. dah le tiket mahal..sabor je lah

    ReplyDelete
  9. demi keajaiban dunia terpaksa la redho..nasib ss penyabar orgnya hehe

    ReplyDelete
  10. Wahhhh, specialnya tiket die. Mahu tak lama kalau ambil gambar bagai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yang seksa tu... sebab... nak kena tayang muka tampan jelita... he he he...

      Delete
  11. Wah memancar-mancar cahaya gigi sampai nak rabun mata...hehehehe Mahalnya tiket tapi dah sampai jauh-jauh, pejam mata je lah bayar harga tiket. Guna sinaran cahaya gigi bila berjalan. hehehehe *unjuk colgate*

    ReplyDelete
  12. Pergh.. ohsem tu tiket dia.. memang betul-betul buat kenangan ini.. kikiki...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...