Saturday, 24 February 2018

Kembara Cambodia - Masjid An Naekmah

Entry sebelum boleh kupas di SINI...


Sepanjang berada di Siem Reap... Aku pilih untuk bersolat di masjid... Setiap kali masuk je waktu sama ada Zohor atau Asar... Aku request kat Salim untuk hantar We'Ouls ke masjid yang terhampir... Paling senang sekali solat di  Masjid An Naekmah... Ada juga masjid lain... Tapi agak jauh...

Di Masjid An Naekmah inilah rindu ku bertamu... Ingatan pada Bonda tidak mudah padam dari ingatan... Di hujung solat... Aku berdoa sesungguh sungguh hati agar roh Bonda di pertemukan dengan Ayahanda... Semoga Bonda dan Ayahanda kekal di tempatkan di kalangan orang yang beriman...  Damai lah roh mu... Damai lah... Kita berpisah di dunia... Semoga ada takdir... Kita bertemu di Syurga nanti... Insyallah...

Rindu ku bertamu di Cambodia.. Al-Fatihah Bonda Ayahanda... 

Sesampai aku di dalam Masjid... Tak ada orang lain... We'Ouls bertiga jek... Aku terus ke tingkat atas... Tingkat atas adalah ruang solat untuk wanita...  Sampai je atas... Aku tengok lantai... Ya Allah... Berdebunya lantai! Debu tanah merah masuk masjid... Huh! Nak buat macamana nih?

Tetiba rasa bangga... Bahasa Melayu di sini U'Ouls! Terbaik lah... Benarlah kata Hang Tuah "Tak akan Melayu hilang di dunia"...

Aku nampak ada alas lantai... Aku lap sikit sikit... Then... Bentang sejadah dulu... Siap siap letak telekung kat sejadah... Pastu amik wuduk... Air paip sejuk giler... Rasa segar jek... Then... Langkah besar bertonjet untuk kurangkan debu kat kaki..  Solat...

Ruang solat Wanita kat tingkat atas...

Pray Hall agak luas...

Bahagian tepi masjid...

Lelepak kejap sebelum bergerak ke tempat lain pulak...


BERSAMBUNG...

21 comments:

  1. kata org ketenangan hanya dpt dimasjid..kalau susah hati pergilah berlama2 disana..

    ReplyDelete
  2. dimanapun kita berada jika berdoa sesungguh ikhlas..akn sampai sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang

    ReplyDelete
  3. luas dan besar ..selesa nak bersolat

    ReplyDelete
  4. ada bahasa melayu...teruja tgk....besar masjidnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang cambodia ni... ada yang reti ckp bahasa melayu... orang melayu kita pon banyak buat korban lembu kat sana...

      Delete
  5. Al fatihah. Semuga doa Ss Allah makbulkan. Cantik masjidnya

    ReplyDelete
  6. Al fatihah buat bonda dan ayahanda SS..semoga roh mereka sentiasa tenang di sana

    ReplyDelete
  7. Betul! Lebih selesa solat di masjid..turun dari masjid terus leh p kedai mkn

    ReplyDelete
  8. Ruang solat wanita agak berpasir..mgkin kurang digunakan dan kurang terjaga...seronok solat sbb sunyi jek..x ada org pok pek kat belakang 😬 sbb kita bertiga jek

    ReplyDelete
  9. Kita tahu susuk tubuh siapakah yg bertelekung hijau dan purple tu 😬

    ReplyDelete
  10. Pergh!! Bahasa Melayu tu.. Terbaik..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...