Friday, 2 February 2018

Kembara Masjid - Projek Saham Akhirat

Tengok tajuk post aku ni... Macam berat jek tajuknya kan? Pada awalnya... Aku antara yakin tak yakin... Aku patut up entry ini atau tidak... Sebab... Aku bukanlah manusia yang sempurna untuk bercakap pasal Akhirat... Nanti orang kata aku ni poyo jek... Al-maklumlah... Pada mata Makcik dan Pakcik BAWANG mana ada yang sempurna kan? Kita buat baik pon pasti akan kena kecam...

Well... Lantaklah... Orang nak hukum kita dari segi zahir kita ke... Pakaian kita ke... Toward to the end... Allah nilai HATI kita... HATI kita ni yang akan tentukan neraka atau syurga diri kita ni... 

Namun... Jauh di sudut hati aku... Bukanlah aku nak menayang nayang ke pe... Tapi... Sekadar nak kongsi dan mengajak perkara baik yang aku dah buat selama hampir 10 tahun ini... Ye... 10 tahun... Baru aku ada kekuatan hendak berkongsi... Bak kata omputih Action speak louder than words!

Begini...

Kadang kadang.... Bila kita rasa badan kita tak cukup kuat... Hati kita rasa tak kental...  Jiwa kita dah tak mampu dibelai... Environment kita kadang rasa sunyi... Atau nothing... Atau kosong tak semena... Atau tak bermakna... Atau rasa teraniya oleh orang yang nak menjatuhkan kita...  Atau kita rasa rezeki sempit semacam jek... Kita rasa tak selamat... Dan ada aura aura negatif yang lainnya...

Cubalah atasinya dengan BERSEDEKAH... Pada aku... Sedekah itu adalah antara kunci segala kekuatan.... Kelapangan... Keselamatan.. Kebahagiaan... Dan membawa kepada kejayaan dunia dan insyallah di akhirat kelak...

Dan... Jangan kita ada rasa cemburu dengan kelebihan orang lain... Sebaliknya tanya dan audit diri kita... Macamana kita nak atasi kekurangan kita... Hanya Allah sahaja yang boleh mencukupkan segalanya...

Dulu... 

Aku sangat septikal dengan orang yang suka mintak sedekah kat tempat awam... Kadang memaksa... Terutama kat tempat makan... Aku rasa rimas... Aku rasa nak marah... Mana taknya... Tiap kali nak suap makan... Ada aje orang datang mintak sedekah lah... Orang buta jual tisu lah... Promote kerepek lah.... Jual kitab laa... Kucing kurap datang nak usha makanan kita lahh... Seyess aku rengsa!

Kadang prasangka aku ni... Hingga ke tahap nak amik kalkulator... Kira pendapatan pemintak sedekah kat Malaysia ni! Pernah terserempak dengan peminta sedekah... Kaw pakai lawa lawa... Cukup sifat... Bayangkan kalu sorang penderma kasi minimum sehengget... 30 orang dah 30 hengget... 100 orang? 1000 orang? Sejuta? Tak ke boleh jadi kaya raya hanya dengan mintak sedekah aje? Kalah Bursa Saham Kuala Lumpur kaww... Ehhh...

Jual kitab... Konon katanya jual sambil menderma.... Harga kat kitab 3 henget jek... Tapi... Boleh pulak dia tetapkan jumlah patut derma... Mintak kita sampai 10 hengget... Bukan ke kalu dah namanya derma ikut kita lah nak derma berapa... Ni kaw nak jual kitab ke nak suruh orang derma? Ke kaw nak carik pasal? Rasa nak terbakor fius otak kiri ah kak ni dik! Adehhh...

Itu belum termasuk pemintak sedekah yang hulur kad konon kata diri tu OKU... Ada yang ngaku pekak... Bila aku cakap tak mahu.... Ehhhh... Dengar pulak! Pandai pulak blah... Yang pekak tu badak ke kaw? Adehhhh.... Nak terbako pulak fius otak kanan aku nih... Lelama dah tak berotak aku ni dibuatnya... Adehhh...

Pastu... Ada sejenis buat muka baik... Beri salam... Pakai macam Lebai... Mintak derma nak bina Masjid... Bina sekolah Tahfiz katanya... Bila tanya sekolah Tahfiz kat mana? Sekolah Tahfiz kat Kedah... Kelantan... Terengganu sana nuuuu... Apa ke jauh beno kaw mintak sedekah sampai ke Johor pulakkkk???? Macam tak masuk akal kekadang...

Namunnnn...

Itu aku yang dulu... After 10 years? Aku mulai sedar banyak perkara... Setelah aku lalui macam macam dalam hidup aku dan juga HH...

Jadi... Secara DRASTIK...

Setiap kali... Orang datang kat aku... Aku dan HH dah prepare duit awal awal... Orang mintak sedekah... Beri... Jual tisu... Beli... Kucing kurap datang... Kasi makan... 

Sebab... MEREKA adalah utusan dari Allah untuk kita... Allah nak hadiahkan kita pahala percuma... Kita insan yang terpilih! 

Paling penting adalah NIAT kita... HATI kita... Kucing kurap datang bukan nak apa yang kita makan dalam pinggan... Ia mintak sisa aje... Tak kan itu pon kita tak boleh beri? Asalkan kita tak kotorkan tempat makan sudah...

Orang datang mintak sedekah... Kita beri aje... Tanpa kita persoalkan tentang latarbelakangnya... Kalu ada yang nak tipu kita... Dia dapat dosa... Kita dapat apa? Kita dapat 2 pahala... Pertama pahala kerana niat kita BERSEDEKAH kerana memberi itu lebih baik dari menerima... Kedua... Pahala kerana kita redha kalu kena TIPU... Ok?

Kalu U'Ouls rajin... Ada niat nak bersedekah... Tapi tidak tahu cara dan ke mana hendak disalurkan sedekah tersebut... Bolehlah buat macam aku dan HH...

Kalu tak ada lebihan duit gaji tak mengapa... Banyak je cara lain nak bersedekah... Kalu dah tak ada duit sangat... Senyum pon satu sedekah jugak kan? Kaw tayang gigi pon dah dapat pahala... Tapi... Jangan laa memanjang kaw ketap gigi macam typewritter... Kang tak masal orang hantar kaw ke Tanjung Rambutan... Kaw nak? Ha Ha Ha....

Salah satu cara tak guna modal... Kumpulkan barang barang yang tak guna... Selalulah inventory barang kat rumah U'Ouls tu... Mesti ada yang tak pakai... Daripada mereput tak berguna... Lebih baik berikan pada yang lebih memerlukan... Atau... Jual... Duitnya bolehlah digunakan untuk bersedekah... Senang kan menjemput pahala?

Biasanya... Aku kumpul botol plastik mineral... Kertas... Tin minuman atau besi buruk... Atau apa apa benda yang laku untuk dijual...

Duit dari hasil jualan... Aku simpan sedikit demi sedikit... Dan aku labelkan AKHIRAT supaya tak bercampur dengan duit lain...

Biasanya... Dari wang tunai yang terkumpul aku tukarkan jadi beras...

Kalu ada baju bajan yang masih elok... Bolehlah dikumpul... Masuk dalam kotak... Sedekahkan...


Kepada warga Johor... Kalu U'Ouls ada niat untuk bersedekah... Bolehlah ke Rumah Anak Yatim Barkat Johor... Di sini mereka menerima apa jua bentuk bantuan... 

Pernah jugak Si HH tanya kat Staff Rumah Barkat ni "Kalu anak anak yatim kat sini  tak pakai kain baju yang kita beri... Macamana??" Dan staff jawap "Kita akan panjang panjangkan pemberian ni kepada pihak lain yang lebih memerlukan"... Hebatkan?

Moment yang paling buat hati aku lapang... Bila... Melihatkan staff di sini baik belaka... Dari peringkat Staff, Pak Guard  hingga ke Anak Yatim di sini datang pada kita... Tolong angkat barang dari bonet kereta tanpa kita minta... Diri kita???? Mulakan lah langkah dengan Bismillah... Diakhiri dengan Alhamdulilah... Doa yang baik baik saja... Semoga istiqomah... Selebihnya... Berserah kepada Allah... Insyallah....

Ingin aku petik dari satu artikel yang agak menarik untuk di kongsi bersama...

Seorang ustaz ada berkata dalam kuliahnya....
Katanya, simpanan2 itu akan ada hisabnya di hari kemudian
Astaghfirullah….
.
Aduuh..!!!
Misalnya... simpanan telekung yang tak dipakai,..baju-baju yang beli banyak tak di pakai..
simpanan yang lain... aduhhh....

Ada blus cantik yang saya Jahit tapi tak pernah dipakai….
ada kain yang di beli tak pernah dipakai..,
ada puluhan tudung entah bila mahu dipakai….
Ada banyak selendang yang hanya sesekali saja dipakai…
Ada kasut sampai berdozen..
Ada sandal selemari,
ada beg tangan segudang…
Ada perabot yang tersimpan cantik di stor, masih bagus , tak pernah dipakai dan tak ada rencana dipakai….
ada gamis2 1 lemari,
ada baju dinner yang entah bila mahu dipakai..
Ada….Tupperware2 penuh lemari yang hanya sebagai perhiasan.
Ada set pinggan yang hanya duduk di dalam almari dan dipamerkan di ruang tamu. Yang hanya untuk tatapan mata
Ada………
Ada………
Ada………
Ada………
Ada………
Ada………
Ada………
(Masih panjang listnya)

Yang kita pakai dan kita sedekahkan itulah yang bermanfaat..!!!
yang simpanan atau koleksi2 yang tak dipakai kelak akan di Hisab..
dan akan menyusahkan diri kita sendiri..!!! .

kerana semua yang di beli berawal dari Nafsu..!!!
Nafsu ingin mempunyai ini..itu..,
lihat orang punya..
ingin beli juga…
walau gak berguna bagi diri kita…,
…ternyata saya masih termasuk golongan orang yang menumpuk numpuk barang… πŸ˜ͺ
Dan semua itu ada hisabnya
(perhitungannya) kelak di akhirat…. .

Astaghfirullah.
Astaghfirullah.

Rasulullah bersabda :
“Wahai segenap wanita, bersedekahlah,
dan perbanyaklah istighfar, sebab aku melihat kalian sebagai majoriti penghuni neraka.”
Perlu diingatkan…!
bahwa sedekah menghapus dosa, sebagaimana air mematikan api.

QS.At- Taubah 35
~(ingatlah) pada hari ketika emas dan perak dipanaskan dalam neraka jahanam,
~Lalu dengan itu diseterika dahi, dada dan punggung mereka (seraya dikatakan) kepada mereka,
“inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri..,
~Maka rasakanlah
(akibat dari) apa yang kamu simpan itu.

QS.Al-baqarah195
~Dan belanjakanlah (harta bendamu) dijalan Allah,
~dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri kedalam kebinasaan, dan berbuat baiklah,
~Kerana sesungguh nya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.

πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡πŸƒπŸƒ kejarlah akhirat


- XOXO -

41 comments:

  1. Sika entri ni..kalau nak ‘layan’ cakap org mmg menyakitkan hati je..org nampak luar tapi hati org nampak? Biar Allah yg nilai dia lebih tahu hati kita hitam ke busuk..bukan org yg bg rezeki betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. allah beri rezeki memacam cara... termasuk rezeki dari orang yg baik2...

      Delete
  2. Alhamdulillah rezeki semakin melimpah ruah jika selalu bersedekah. Satu amalan yang terpuji. Tahniah SS dan HH sebab istiqamah sealam 10 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah... itu yg SS harapkan... bukan pujian tapi teruskan dgn istiqomah...

      Delete
  3. SETUJU!!! SEDEKAH x kan jadikan kita org miskin..dengan SEDEKAH walau nilai sedikit dgn niat yg ikhlas ALLAH akan gandakan rezeki..amat rugi orang yang x nak berebut memberi SEDEKAH

    ReplyDelete
  4. Bab peminta sedekah tu ..kalau jenis letak nilai berapa nak beri mmg hangin jgk..patutnya dia terima je berapa kita bg itu yg ikhlas kita nk bg kan..peminta sedekah ni pun salah satu cara cari duit cara mudah..adeh! Rakyat msia ni pemurah

    ReplyDelete
  5. Ada ustaz syorkan supaya setiap pagi selepas solat subuh amalkan sedekah tabung masjid. Jika tidak dapat solat di masjid buat tabung masjid sendiri di rumah, Setiap pagi selepas solat subuh masukan dalam tabung. Dan bila dah penuh atau setiap bulan atau setiap minggu sedekahkan di masjid. Setiap pagi bila kita sedekah ada malaikat yang akan mendoakan kita. Amalkan setiap pagi walaupun hanya sekeping Rm 1 asalkan niat kita sedekah.

    Sedekah bukan hanya dengan wang ringgit. Kalau kita belanja makan kawan dengan niat sedekah pun boleh juga. Yang penting niatnya. Lagi afdal jika setiap jumaat kita bersedekah lagi bertambah pahalanya. InshaAllah

    ReplyDelete
  6. Betul!! Seperti kata prof muhaya..kita beri jd sedekah..org yg terima tu nak menipu kita ke itu urusan dia dgn allah di akhirat yg penting niat kita nak sedekah dan dpt ganjaran pahala Allah akan beri

    ReplyDelete
  7. Baru terbaca artikel yang panjang berjela tu huhuhuhu kenapa dari dulu tak pernah baca pun. *kena sedebik kat muka *

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha... kadang yg baik tu kita buat x nmpk je kan... SS pon kadang mcm tu... he he he

      Delete
  8. Jay Emm puji tindakan SS dan HH ni dan semoga mereka yang membaca entri ni boleh jadikan mereka contoh rerbaik cara untuk bersedekah..kalau ada baju yg tak terpakai buat mcm SS dan HH cari rumah2 anak yatim yg menerima pemberian..itulah cara untuk kita tambah pahala yang kurang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma pemberian kecik je jay emm... hopes ada kemampuan besar mcm syed al buhari tu

      Delete
  9. Semoga SS dan HH dimurahkan rezeki, kesihatan yang baik, di sayangi, di permudahkan urusan dan sentiasa mendapat lindungan Allah aminn....salam jumaat dan salam sayang buat SS dan HH

    ReplyDelete
  10. semoga selalu dimurahi rezeki dan diberi kesihatan yang baik ... insyaallah

    ReplyDelete
  11. tidak semua orang mempunyai sikap begitu , hanya insan yang terpilih sahaja ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa yg baik baik... ganjaran yg baik baik

      Delete
  12. insyaallah diberkati ...amin amin amin

    ReplyDelete
  13. bagusnya idea...xpernah tfikir nak kumpul brg brg kitar semula utk djual dan sedekah, biasa kasi kakak cleaner je...terima kasih atas perkongsian....

    ReplyDelete
  14. Sesekali mmg perlu entry mcm ni kan..moga bermanfaat kpd semua pembaca

    ReplyDelete
  15. Tlg pomot umh ank yatim barkat tu pn dah byk pahalanya..aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah semoga bermanfaat... bertambah rezeki anak yatim...

      Delete
  16. Mak pn mcm ss jgk..skeptikal dgn peminta sedekah..moga sangkaan x diundang tu dpt dihapuskn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelan pelan mak... pedulikkan niat jahat org... yang penting niat baik kita...

      Delete
  17. Semuanya bermula dr sekeping hati..hanya Allah berhak menilai

    ReplyDelete
  18. Sedekah penghindar bala.... itu mmg pasti... based on pengalaman...

    ReplyDelete
  19. Allahuakbar.. Allah je mampu balas jasa sis. Satu usaha yang murniii! Teruskan memberi inspirasi kepada kami semua!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada saja jalannya... cuma kena usaha... semoga terbuka hati... aminnn...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...