Friday, 9 March 2018

Kembara Cambodia - Ta Prohm

Entry sebelum boleh peluk SINI...


Kalu ke Bayon... Kita akan nampak di sana muka di sini muka... Di Ta Prohm pulak... Kita akan nampak di sana pokok... Di sini pokok... Nampak tak bezanya? Ukays pulak... Di sana menanti... Di sini menunggu... Ehhhh tetiba... He He He... 

Ta Prohm ni pernah dijadikan salah satu lokasi pengambaran dalam filem Tomb Rider... Di mana pelakon utamanya adalah Anjelina Jolie... Haaa... Anjelina Jolie bukan Anjelina Tan! U'Ouls boleh layan filem Tomb Rider di Youtube laa ek...

Kalau nak ke Ta Prohm... Silalah tunjuk tiket atau pass masuk... Perlu aku ingatkan... Tiket atau pass masuk yang U'Ouls beli untuk masuk ke Angkor Wat atau mana mana Temple pon... Perlu disimpan sepanjang lawatan... Jangan hilangkan atau buang ek... Guna tiket atau pass masuk satu tu jek untuk semua access!  Faham? 

Ok... Aku malas nak taip panjang jela... Layan gambar je laa eh... He He He...

Most batuan kat sini dah retak dan ada yang dah pecah...

Tu dia... Betapa besarnya pokok ni... Pokok beso pon kaw siram Din... He He He...

Jom kita explore... 

Tembus bahagian sini pulak...

Bila tengok pokok ni... Aku dok termenung... Unik gilakkk wehhh... Pokok ni seolah sedang berpelukan... Ehhh... Asmaradana ke tu? He He He...

Banyak bangunan yang dah runtuh... Batuannya pejal... Kalu suruh aku angkat mahu buasir der... Berat tu... 

Pokok yang berpaut pada tembok...

Lagi bangunan runtuh....

Pelik kan? Pokok boleh hidup tumbuh atas bumbung! Pokok besar balak pulak tu... Adehhh...

Akar pokok melingkar memeluk bangunan... Besar gilak wehhh akar tu... Macam bentuk kaki orang!

Ukiran patung yang masih kukuh... Ada yang dah sompek..

Kebanyakkan Temple kat sini dah rosak... Ada yang tengah dalam proses untuk dipulihkan... Tapi bukan keja mudah... Aku tengok batuan disusun tanpa simen wooo... Macam puzzle!

HH dan batu bata... He He He...


Nampak tu... Akar melengkar... Menutup dinding... Bukan ada tanah pon atas bumbung tu... Seolah macam orang bertenggek atas tembok...

Inilah spot lokasi pengambaran Tomb Rider... Nak bergambar kat sini kena beratur panjang... Bertabah lah ye tunggu giliran...

Lagi pokok tumbuh atas bumbung...

Akar yang timbul atas tanah...

Unikkan batu bata ni... Nampak macam berlubang... Tapi kukuh... 

Pokok mengangkang... Ha Ha Ha...

Aku nak ingatkan seperkara... Sebelum kaw masuk ke Ta Prohm ni... Kaw pegi lah kencing berak siap siap kat luar sana... Once kaw dah masuk Ta Prohm ni.... Memang tak ada jamban dalam tu... Jamban ada kat laluan exit... Exit pulak jauh giler wehhh... 

Si HH ni... Boleh pulak rasa nak kencing... Nasib baik masa dia terasa tu... Semua tempat dah cover... Aku pon ada terasa jugak tapi tak seteruk HH... Ni semua penangan air kelapa punya pasal... Nyesal lak minum banyak air kelapa... Adehhhh... 

Then... Tercari cari jamban memang tak ada... Tengah tengah hutan hoiiii! Mana ada jamban! Pokok balak jek kiri kanan! Tanya pengawal kat situ... Dorang kata kat luar... So... Terpaksalah berjalan pantas... Nak lari pon tak larat... Pundi dah makin menurun... Kalu terdesak ni mahu aku terkencing kat semak... Ha Ha Ha...

Masa tengah dok cari jalan keluar dari Temple... We'Ouls pon menyelit lalu kat beberapa pelancong... Dorang pon berkata "Malaysia... From Malaysia"... Pastu sengih sengih... Bangga hoiiii... Bila ada orang tengok muka We'Ouls terus kata Malaysia bukan Indonesia! Biasanya kalu aku kat luar negara... Semua ingat We'Ouls ni Indonesia... Cuma Jay Emm jek kekadang tersasar... Orang ingat dia orang Vietnam... Ha Ha Ha...

Jalan punya jalan tak sampai sampai... Jauhhhh nak matikkk... Orang pulak menderu ramai nak keluar... Adehhh... Si HH pulak dah jauh ke depan tinggalkan aku dan Jay Emm kat belakang... Dia paling dah tak menahan...

Aku ni dok motivate diri sendiri jangan sampai terkencing dalam seluar... Aku dok perhati jek Minah minah saleh yang seksi seksi... Selamber jek pakai blaus yang macam HH beli semalam... Blaus tak ada lengan tapi labuh... Pakai di tengah matahari pacak ni... Sedangkan si HH dan Jay Emm... Baju gitu dia pakai buat tido tika bulan mengambang... He He He...

Sampai jek jamban... Bersepai semuanya... Kah Kah Kah... Yang tak bestnya... Jamban kat memana pon dan termasuk kat sini kena bayar! Macam jibake tak kena bayar? Kaw dah cekik duit tiket entrance USD 37.00 ok! Lagi kaw nak perah duit jamban pulak... Ramai mat minah saleh buat bongok jek masuk jamban tak nak bayar... Last last kena sound jugak... Paksa bayor! Adehhh...

Waktu nak tinggalkan Ta Prohm... Ada sekumpulan bebudak datang kat aku dan HH... Umur sekitar 7 hingga 9 tahun kot... Kecik lagi... Nak jual souvenir... Aku nampak Fridge Magnet dalam bakul... Beriya bebudak tu promote... 

Tapi... Aku dah banyak Fridge Magnet... Tak kan nak beli lagi... Kang berat bag dengan Fridge Magnet jek... Then... Aku terpandangkan seruling... Si HH ni beriya nak beli seruling... Tapi... Dia bukan nak seruling tu... Dia suka kat sarung seruling tu... Menarik bekas seruling tu diperbuat dari daun mengkuang...

Bebudak yang jual souvenir ni... Kejar aku dan HH sampai atas Remork... Bayangkan betapa desperatenya dorang nak menjual... Sanggup lah menagih simpati turunkan harga giler giler ok...

Siap tanya aku "Where you come from?"... Aku cakap "Malaysia"... Terus dia kata boleh bayar guna duit ringgit... Siap pandai conversion pulak tu... Makkk aihhhh... Cara dia mencongak conversion tu macam www.xe.com ada dalam kepala...

Menagih punya menagih... Last last dapat jugak beli seruling... Memula budak tu letak harga sebijik seruling USD 1.00... Then... Tetiba.... Dia kasi 3 bijik seruling dengan harga USD 1.00! Tiga ok! Bukan satu! Matikkkk! Murah nak mampos wehhhh!

Ni semua penangan si HH... Entah apa dia provoke budak kecik tu agaknya sampai turunkan harga tak masuk akal wehhh... Kejam betul membuli! Giler bahabi punya menawar... Salim pon tercengang! Kah Kah Kah...

Dah bayar cecepat blah... Itu pon dorang masih kejar.. Makin kejar.. Makin murah pulak harga.... Hadoiiii.... Dah.. Dah... Kang sampai ke subuh tak berhabisan! Marilah balik... Kang silap hari bulan mak pak budak pulak datang kejar bawak parang sebab membuli budak kecik! Keh Keh Keh...

Ini pon Temple jugak... Tapi aku tak ingat nama Temple ni... Dan aku malas dah nak masuk...

Masa kat depan Temple ni... Ada orang promote beli gendang... Harga memang murah... Lawa jugak... Bunyi pon sedap... Harga dalam beberapa USD jek... Tapi... Kena hati hati.. Nasib aku tak beli... Rupanya gendang tu dari kulit ular sawa... Adehhhh... 

Seyes wehh... Kalu ada orang jual barang yang pelik pelik semacam jek rupa dia... Kena tengok dan tanya dulu baru pegang... Takut kulit binatang haram jek...

Depan temple ada macam dataran...

Depan dataran ada tasek...

Singgah sini untuk cuci mata... Tapi tak ada mende nak beli pon...

On way... Aku dah tak larat... Tadah kaki bacin kat Jay Emm... Dia urut dengan penuh kasih sayang... Keh Keh Keh... Nanti SS upah eh... He He He...


BERSAMBUNG...

44 comments:

  1. Sempat kencing belari tak?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa macam nak kencing berdiri kat balik pokok mak... Keh Keh keh

      Delete
  2. Apa nama pokok tu..yang boleh hidup sesuka ati dia atas bumbung dan celah batu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah lah mak... Tak sempat SS nak interview pokok tu... He He He...

      Delete
  3. Bahagianya hidup sweet fingers dok urut..ngade la tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa sekali sekala nak manja... he he he

      Delete
  4. Ahaaa best laa tgk tempat Angelina Jojie version...betull ke ejaan tue

    ReplyDelete
  5. Pokok semua besaq besaq πŸ‘†πŸ‘†

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa pokok besauuu... Kena siram tak? he he he

      Delete
  6. Syoknyer korang dah sampai situ kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syok kalu tak de rasa nak terkencing.... he he he

      Delete
  7. Adeiii toilet payah ya kat situ.. Amazing sungguh binaan nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah toilet lagi panjang dari binaan... ha ha ha

      Delete
  8. Hahaha... dh ko paksa aku beli... aku letak harga aku la...

    ReplyDelete
  9. besar betul pokok2 dekat situ
    toilet susah nak cari yer? perghh mencabar

    ReplyDelete
  10. jemput la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete
  11. Fuh!...menarik sungguh la cerita ini..

    lebih mencabar kalau nak ke tandas tetapi tiada tandas..

    kalau lelaki boleh la lepaskan ke tepi pokok yang besar tu..

    tapi tak senonoh la ..

    tak beretika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi lagi mencabar kalu pegi kedai nak beli roti tapi roti habis... ha ha ha...

      Delete
  12. Pokok2 ni berusia ratusan tahun agaknya kan..besar gilak..nk pelok x lepas baik pelok SS jek 😬

    ReplyDelete
  13. Paling dah syat akar akar pokok2 tu laaa nampak hidup tau menjalar mcm ulor..bukan nak duduk diam dlm tanah..tp dok menjalar ke atas bumbung

    ReplyDelete
  14. Nasib baik si HH tu jenis boleh jln laju..kalau Jay Emm mmg akan pancut dlm semak dah x sempat doh kalau dh nk terkencing sgt x pun terburai dlm suar

    ReplyDelete
    Replies
    1. camne jay emm pancut? he he he... adehhh laaaaaaaa

      Delete
  15. Kah kah kah cakap pasal vietnam tu..kat airport phnom phen..waktu nk check in..org kaunter tu ckp bahasa khmer dgn Jay Emm ehh tercengang laa..dia ingat i org cambodia..cisss! Pastu i ckp..sorry sir..i’m malaysian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi koya.. orang ckp koya lak... ha ha ha...

      Delete
  16. Si salim mmg tercengang la..dia pun kagum mcm mana leh dpt harga 1usd utk 3 sarung seruling tu..itulah bakat yg allah bg pada HH

    ReplyDelete
  17. Itu mesin urut ogawa bergerak kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahal woooo... Kena pinang dulu baru dapat... ha ha ha

      Delete
  18. Tukang urut tu bukan main ....spek mata hitam doh πŸ˜‚

    ReplyDelete
  19. Hik3.. kalau baca artikel SS, kalau tak tergelak.. memang tak sah.. ada je ide nak melawak..hik3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for reading... Cewahhh... terskema lak... he he he

      Delete
  20. Suka baca pengalaman SS dengan kengkawan travel.. Rasa macam mengong pula gelak sorang-sorang dekat kaunter ini.. Heheheh.. adoilah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abislahhh... Gelak sensorang... ha ha ha

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...