Friday, 7 September 2018

Mosque - List 01~20

Salam jumaat semua! 

Hari ni... Aku nak share antara 20 buah Masjid yang pernah aku kunjungi... Maaflah... Aku tak dapat nak detailskan semua buat masa ni... Hanya sebahagian aje yang sempat aku kongsikan... Boleh refer link sebelah kanan ye... 

Tapi... Insyallah... Bila ada kelapangan waktu dan bahan dah  cukup... Mungkin aku kan perincikan satu persatu ok?

Kenapa Masjid? Kenapa aku tak jadikan bangunan lain sebagai koleksi? Kalu orang tengok fizikal  aku yang dulu... Mesti orang akan tengok aku atas bawah berkali! Ehhh... Macam tak kena jek budak ni nak suka Masjid pulak! Ha Ha Ha...

Orang yang tak kenal aku... Mungkin akan menilai aku dari segi apa yang aku pakai! Aku tak peduli apa orang nak kata... Yang masuk Syurga nanti adalah orang orang yang beriman... Dan orang orang yang beriman tak semestinya orang alim!

Ye... Aku suka segala tentang Masjid... Aku rasa tenang bila berada di dalamnya... Aku rasa selamat... Aku rasa Allah dekat dengan aku... Di Masjid lah aku temui segala keinsafan... Aku rasa diri aku kecil... Tak punya apa... Sebatang kara! Pendosa! Bukan orang suci! Bukan orang Tuhan!... Dan biarlah dariNya aku pohon keampunan! 

Doakanlah semoga kembara Masjid ku ini adalah titik permulaan terbaik untuk aku jadi lebih baik! Aminnn...

Jom ke Masjid!

[01] Masjid Kristal, Terengganu...

[02] Masjid Beijing, Kota Bahru, Kelantan...

[03] Masjid Al-Islah, Kampung Sawah, Banting, Selangor...

[04] Masjid Al-Raudah, Pekan Tanjung Karang, Selangor...

[05] Masjid Penang Hill, Penang...

[06] Masjid Jamek Sultan Ismail, Tanjung Agas, Muar, Johor...

[07] Masjid Al-Muttaqin, Bukit Jugra, Selangor...

[08] Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar, Perak...

[09] Masjid Sultan Mahmud, Fraser Hill, Pahang...

[10] Masjid Kampung Raja, Cameron Highland, Pahang...

[11] Masjid Ridzwaniah, Kuala Kangsar, Perak...

[12] Masjid Sultan Ibrahim, Muar...

[13] Masjid Zahir, Alor Setar, Kedah...

[14] Masjid Terapung Pulau Pinang, Penang...

[15] Masjid Kapitan Keling, Penang...

[16] Masjid Putra, Putrajaya..

[17] Masjid A'ishah, Langkawi...

[18] Masjid Pekan Sekinchan

[19] Masjid Batu Pahat, Johor...


[20] Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor...

Dan sesungguhnya masjid-masjid itu kepunyaan Allah... Maka janganlah kamu menyeru kepada siapa pun selain Allah (Al-Jin Ayat 19)...


BERSAMBUNG...

19 comments:

  1. masyaAllah , indahnya ciptaan manusia , semoga mendapat hidayah kepada umat yang melihatnya ...cikbunga dah sampai kat masjid Putrajaya ngan masjid Sultan Salahuddn Abdul Aziz Shah..

    ReplyDelete
  2. ss awak dah sihat sepenuh nya ker ...

    ReplyDelete
  3. Ada Masjid yang Sha dah pernah sampai.. Betul cakap SS, bila kita berada didalam masjid kita akan merasa sangat dekat dengan Allah..

    ReplyDelete
  4. cantiknya masjid
    secantik amalan org mukmin

    ReplyDelete
  5. Orang yg baik bukan di nilai pada pakaian tetapi hati dan amalan nya..jgn endah dgn kata kata dan nilaian manusia biar allah yg nilai

    ReplyDelete
  6. Allah lebih menyukai org yg ingin berubah menjadi ebih baik bukan org yg anggap dirinya cukup sempurna kerana berpakaian sempurna..tetapi allah lebih suka org yg tahu diri nya hina dan serba kekurangan dan berazam utk menjadi lebih baik..allah maha mengetahui..sentiasa ingat dan dekatlan diri kepada allah

    ReplyDelete
  7. In shaa allah..kunjungi rumah allah adalah salah satu cara untuk jadikan kita lebih tenang..berapa ramai org rumah berdekatan masjid tetapi setahun hanya beberapa kali shj ke masjid....tuding jadi ke muka sendiri ni 😒

    ReplyDelete
  8. Itew nampak masjid putra!!! Nanti awak dtg kite pegi masjid besi lak ek 😬

    ReplyDelete
  9. Semua masjid ni kita dah penah masuk kecuali masjid kristal dan masjid zahir

    ReplyDelete
  10. Nanti SS masjid yang kita masuk kat obersea lak 😬

    ReplyDelete
  11. cantiknya semua masjid tu...rietta pernah masuk masjid kt penang n putrajaya je, yang lain lain blom ada kesempatan berkunjung....kt penang ni ada satu masjid yang rietta suka, walau bangunan lama, xde ac, tetap rasa selesa dan selamat...

    ReplyDelete
  12. SubhanaAllah...memandang masjid pun jiwa rasa tenang apa lagi kalau dapat sujud didalamnya.

    ReplyDelete
  13. No 6 dan no 12... Masjid berkembar bandar muo....hidup muo bandar diraja aman sejahtera.

    ReplyDelete
  14. halloo ss...

    hihihi mujur masuk gak masjid putra.

    masjid besi guano?

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...