Tuesday, 18 July 2017

AKU DAH MAKIN TUA

Tutup muka... Malu laaaa... Sebab... Dah tua... He He He... Hadoiiiiii... Tuaaaaa dah ropeeerrrnyaaa aku nihhhh ehhh... Ha Ha Ha...

Umur kita ni sebenarnya... Bukannya makin bertambah... Tapi makin berkurang! Angka umur je makin beso... Ha Ha Ha...


Aku pernah gurau gurau kasar dengan HH... Aku kata gini "Aku kalu nak mati... Aku nak mati terhempas kapal terbang lahhh... Glemer masuk surat kabo... Ha Ha Ha..."... HH "Iskkkk! Apa cakap macam tu tuhhh... Tak baik laaa... Doalah baik baik"... Aku "Ehhh! Bagus apa mati terhempas kapal terbang... Nanti seluruh dunia doakan kita... Sedekahkan al-fatihah untuk kita"... HH diam... Aku "Oklah... Aku ubah doa aku... Aku nak doa aku mati kat Mekah... Ok?"... HH "Haaa doaaaa macam tu ok... Bior kita sama sama mati kat Mekah... Iskksss... Apa cakap pasal mati mati ni..."... Ha Ha Ha...

Apa apa pun... Hari ini... Aku nak luah rasa bersyukurnya aku menjadi diri sendiri... Dilahirkan sebagai warganegara Malaysia dan beragama Islam... Bersyukur di atas segala yang Allah kurniakan... Dihadirkan orang yang baik menemani suka dan duka ku sepanjang hayat...

Pada aku... Orang yang sentiasa menemani aku dalam susah dan senang ku... Menjadi tulang belakang ku... Tidak kira siapa... Maka... Orang itulah yang lebih layak dipanggil Adik beradik aku... Orang itulah lebih sempurna menjadi Saudara mara aku... Sebab... Kadang yang punya pertalian darah pon ramai yang RATAH DAGING saudara sendiri... Renungkan lahhh...



*** One day before 14 July ***

Aku wasap Jay Emm... Dok bertekak pasal hal semalam yang masih berpanjangan... As usual aku dan Jay Emm ni kadang suka bergado... Bila dah bergado memang suka kuar ayat suka cari pasal... Ha Ha Ha... 

Aku yang pada mulanya tengah hangin pasal isu semalam... Tetiba jadi sayu... Bila Jay Emm beri aku sekeping gambar sekotak kek 1 KG... Dia tempah kek tu special untuk aku...

Kotak kek tu... Dimasukkan dalam Bag Ikea... Pelik... Yang suka pakai bag shopping Ikea tu cuma HH jek... aku pernah suruh Jay Emm  pakai tapi dia tak nak... Sayang katanya...

Dalam masa yang sama... Wasap HH pulak masuk... Dia luah rasa sedih pasal barang... HH tak cakap pasal barang apa... Tapi... Dalam hati aku tertanya... Ehhh... Jay Emm dan HH ni berpakat belikan aku kek ke? Aku dah sengih sengih... Tapi... Hati masih jugak nak jawapan pasti What is going on right now? Ha Ha Ha...

Sebenarnya... Dengan aku ni... Susah orang nak buatkan diri aku ni betul betul surprise... Sebab... Aku ni ada big instinct... Takut nanti orang yang nak buat surprise tu sendiri yang akan surprise... Kah Kah Kah... Kiranya... Kalu ada orang yang boleh buat aku betul betul surprise tu memang terror lah... Ha Ha Ha...

Aku tak tanya banyak pasal 'kek' Jay Emm... Dan aku langsung tak tanya pasal 'barang' yang HH katakan tu... Aku biarkan masa untuk reveal semua... Cuma teori aku waktu tu... MUNGKIN... Mereka berpakat kongsi belikan aku kek... Sebab... Logiknya... Jay Emm kat Putarjaya... Tak kan awal sangat dia amik kek tempahan tu... Sedangkan dia nak jumpa aku on Saturday... Lagi dua hari kot... Dan untuk kes HH pulak... Aku menjangkakan dia susah hati sebab nama aku pada kek tu mungkin disalah eja... Dia takut aku marah... Ha Ha Ha...

Well... Bila HH sampai rumah... Aku mendiamkan diri... Buat buat macam tak ada apa apa jadi... Dalam hati dah rasa geli... Aku tahan nak gelak... Ha Ha Ha...

Dan akhirnya... HH pasrah... Dia tunjukkan aku 'barang' yang dikatakan tu... Yes! Tekaan aku tepat... 'Barang' tu kek... Biasanya HH akan surprisekan aku kek tepat jam 12 malam... TAPI... Ehhhh... Nape kotaknya lain dari yang gambar Jay Emm kasi? Dorang ni beli kek asing asing ke? So... Teori aku ada sikit terkucil... Antara Jay Emm dan HH tiada pakatan langsung untuk buat surprise kek... Ha Ha Ha...

Apa yang buat HH susah hati pasal kek? Yes! Teori aku berkemungkinan salah ejaan pada kek tu memang sangat tepat... 'Scdha Sein'... Di eja sebagai 'Scoha Sein'... Aku kata kat HH "Aku dah agak!"... HH kata dia bertekak jugak lah dengan orang kedai kek... Sebab nama aku salah dieja... HH kata "Aku nak ajar pekerja kedai tu supaya bertanggungjawap atas kesalahan yang dia buat supaya tak jadi lagi pada orang lain"... Dan HH kata lagi "Orang kedai tu just kenakan bayaran separuh harga... Dan dia beri lilin special yang harga mahal sebagai ganti rugi"...

Tetiba aku terdiam... Berfikir... Tertanya... Inikah sambutan ulang tahun kelahiran ku yang aku inginkan? Menyambut kegembiraan sedangkan ada orang yang berduka menderita? Kalu pekerja kedai tu terpaksa tanggung rugi hanya kerana salah satu huruf... Mungkin gajinya dipotong... Mesti dia rasa bersalah dan gelisah... Bayangkan kalu ada 10 customer macam HH... Sedangkan dia perlukan gaji untuk sara diri atau keluarga... Bayangkan... Kalu ada Mak dan Ayah yang sangat perlukan dia untuk sara adik beradik lain? Ohhhhh tidakkkk! Kalu dia tak tanggung rugi pakai duit sendiri pon... Mesti dia akan terima bad reputation on company...

Lalu aku kata pada HH "Esok kaw pegi balik kat kedai kek tadi... Aku nak kaw pulangkan balik separuh duit kek yang dia kasi tu... Pulangkan sekali dengan lilin mahal tu... Aku tak nak jadi apa apa kat dia... This is not what I need on my birthday... Kita tak ada hak untuk mengambil rezeki dia... Insyallah... Allah tak kurangkan rezeki kita... Salah nama sikit je... Its ok..."... Aku kata lagi "Bukan kek itu menjadi ukuran... Tapi... Effort kaw tu yang aku hargai... Thanks!"... Muka HH muram dan sayu macam nak menitis airmata dengan kata kata aku "Ok... Nanti aku pulangkan"...

Aku ingatkan dia lagi "Cukuplah beri pengajaran kat budak tu beberapa jam ini untuk dia tanggung salah dia... Kalu esok budak tu ada lagi kat kedai tu... Rezeki dia la dapat balik duit tu... If not... Then not! Sebab kita pon tak ada kat sini beberapa hari"... HH kata "Tu lah sebab masa nak jumpa budak tu pon dia dah balik... Dah kat parking kereta nak drive... Orang lain yang call dia suruh patah balik"...

Dari kejadian ini... Aku belajar untuk memaafkan orang lain... Yes... Sebelum ni... Aku seorang perfectionist... Harsh and Cruel... Aku nak semuanya nampak sempurna... Tidak boleh ada cacat cela skit... Mesti ada yang kena hamun...

Dan... Sudah tiba masanya... Aku berubah! Mungkin ini caranya Allah mengutuskan seseorang untuk menyedarkan ego aku selama ini... Orang tu... Hanyalah budak kedai kek! Aku kena akur... Setiap manusia itu tidak terlepas dari membuat kesalahan... Termasuklah aku...

Aku lupa... Saat aku memandang langit... Mungkin seluas itu dosa dosa aku selama ini... Dan aku percaya... Di atas kesedaran ini... Aku doa... Seluas dosa ku dilangit terhapus dihujani pahala.. Segala dosa ku Allah ampunkan... Segala doa baik ku Allah makbulkan... Aminnn...

Banyak barang yang berjuta nilainya bermula dari satu kesilapan yang tidak disengaja... Kerana sejarah tidak mampu berulang pada waktu yang sama...

Esoknya... Aku temankan HH pegi pulangkan balik duit dan lilin... Lega dan lapang rasa hati aku ni... Bila gaji budak tu tak kena potong... Hanya kerana kesilapan yang aku boleh maafkan... Cukuplah senyuman dia buat aku turut gembira...


*** The Cruises Steak House ***

Hari ni birthday aku... 14 July! Aku dilahirkan jam 1:20 pagi... He He He... Dan... Tepat jam 12:00 malam... Jay Emm whatapps ucap Happy Birthday...

Aku tengok HH tengah membongkang tido... Aku kejutkan dia... Dia bangun sengih sengih dan pegi peti ais amik kek salah eja tadi... Aku pon potong tanpa nyalakan lilin... Mencekik kek besday yang sedap giler... Kenyang sampai jam 2 pagi tak tido lagi... Ha Ha Ha...

Setiap tahun HH memang tak pernah miss bawak aku pegi makan tempat yang aku jarang atau tak pernah pergi... Lepas kerja... HH bawak aku ke The Cruises Steak House...

Pada awalnya... Aku ingatkan just makan makan biasa je... Sebab... Aku dah warning si HH ni... Jangan buat apa apa surprise dah... Sebab... Nanti dia yang surprise sendiri... Keh Keh Keh...

Tapi... Si HH ni mana reti serik... HH duduk sebelah aku... Tapi disebabkan aku suruh dia amik gambar aku... Dia pindah tempat duduk kat depan aku... Then... Sebelum order dia sampai... Aku suruh dia duduk balik sebelah aku... Tetiba dia tak nak! Then aku ok jek... Tak lama lepas tu... Tetiba dia mintak untuk tukar tempat pulak... Time tu aku dah suspicious... Keh Keh Keh...

Then... Masa hidangan yang aku order sampai... Tetiba waitress tu rampas hidangan aku... Lagi aku bertambah suspicious! Kah Kah Kah... Kejadian apakah yang akan berlaku lepas ni???? Rupanya dia salah hantar order... Nasib aku tak makan lagi... Aku tengok muka HH dah macam nak berubah... Dari riak dia seolah dia merahsiakan sesuatu yang bakal kantoi.... Ha Ha Ha...

Lepas habis makan... Tetiba dari belakang... Orang ramai ramai nyanyi besday song!!! Sambil bawak kek ice cream... Kah Kah Kah... Aku dahhhhh agakkkkkkkkkkkkkk dahhhhh! Malu giler wehhh... Nasib baik restoran tak ramai sangat orang time tu... Tapi semua orang pandang aku.... Keh Keh Keh...

Aku dah gelak gelak sambil pandang HH... HH kata "I know that I can't get full marks for the surprise... But... At least I just get effort marks!"... Kah Kah Kah... Aku kata "Aku rasa diri aku makin tua bila orang nyanyi lagu besday untuk aku"... Ha Ha Ha...

Memang best celebrate besday kat The Cruises Steak House ni... Siap dia amikkan dan print gambar... Satu untuk tampal kat kedai... Satu untuk aku bawak balik as kenangan... HH pon surprise pasal gambar ni... Terbaik lahhh...


*** Hard Rock Penang ***

Aku sebenarnya... Teringin nak celebrate besday aku kat oversea... Tapi... Tak pernah dapat... Sebabnya... Birthday aku ni jatuh pada musim tak cantik... Most 4 country season dah masuk musim panas atau tengah Winter... Sedangkan aku suka Spring! So... Terpaksalah birthday trip kat Malaysia jek...

Disebabkan Jay Emm tak pernah lagi jalan jalan Penang... So... Aku pilih untuk birthday trip ke Penang! Kebetulan Air Asia buat free seat... So dapatlah harga tambang 20 henget pegi balik sorang... Murah ke mahal???? Keh Keh Keh...

Tentang trip Penang ni... Aku akan detailskan itienery ringkasnya pada entry akan datang lah ye... Boleh? He He He...

Gedebak gedebuk la la la semua... Aku pon menujulah ke hotel dari Penang Airport... Masa dalam perjalanan ke Batu Ferringi... Tetiba aku rasa sakit dada... Padahal aku dah pakai jaket... Aku rasa macam jantung aku kena rentap... Mencucuk cucuk... Aku dah perhati kiri kanan... Kot ada nampak klinik...

Sepanjang perjalanan... Aku doa... Semoga tak ada apa jadi kat aku... Dah lah jalan jem nak mati Penang tu... Aku slowkan aircond... Senyapkan diri... Tak beritahu HH dan Jay Emm pon tentang apa yang aku rasakan... Aku tak nak dorang risaukan aku...

Sampai je hotel... Aku releks releks kejap... Then... HH ajak naik kereta... Dia kata dia dah tanya budak hotel tak ada kedai makan kat Pasar Malam Feringi tu... Just ada barang jualan je... Aku pelik... Ye ke? Setahu aku macam ada... Tapi aku diam jek... Then... HH ajak makan keluar dari area hotel... Sedangkan aku perhatikan ada jek kedai makan deret hotel tu...

HH drive terus ke hujung Batu Feringi... Dah lah susah nak cari parking... Aku tertanya tanya HH nak bawak aku ke mana ni? Sebabnya... Dalam masa sama aku risaukan dada aku kena rentap tadi...

Tetiba ada orang call HH... Perbualannya lebih kurang "Haaa... Jadi jadi... Tunggu sekejap... Nak cari parking"... Lebih kurang gitu ler... Aku tanya "Ehh... Sape call?"... HH kata kawan... Nak jumpa kawan jap... Ha Ha Ha... Time tu aku suspicious lagi... Keh Keh Keh... Jadah kawan apa kat Penang ni???? He He He... Si Jay Emm pulak cecuri tengok nombor tertera kat screen HH... Memang nombor Penang! Ha Ha Ha... Kantoi!

Tup Tup Tup... HH belok ke kanan! Perghhhhhh! Hard Rock Cafe Penang U'Ouls! Kah Kah Kah... HH kata gini "Kita makan sinilah... Lepak lepak dalam sejam jek... Nanti kita pi Pasar Malam"... Ha Ha Ha...

Turun jek kereta... Aku tengok orang beratur nak masuk Hard Rock Cafe tu... Sedangkan We'Ouls tak perlu beratur... Aku dah pelik... Bila masuk tengok atas meja ada RESERVE... Ahhhh! Sudah... HH buat perangai lagi... Ha Ha Ha...

Dah order makan semua... Tetiba... Ada satu Aci tu sambut besday kat sini... Satu Hard Rock nyanyi besday song untuk Aci tu... Meriah giler wehhhh! Aku cakap kat HH "Kalu semalam besday aku kita kat sini kan best"... HH diam jek...

Lepas makan semua... Meja dah clear... Aku rasa mesti dah nak balik dah... Rupanyaaaaaaaaaaaa... Tetiba... Ada announce besday aku dan satu Hard Rock nyanyi besday song macam si Aci tadi!  Ha Ha Ha... Aku dimintak berdiri... Semua orang tengok aku... Terperanjat dan malu gilerrrr aku kat situ... Ingatkan dah tak ada dah surprise... Sebab besday aku kan semalam... Bukan hari ni! Ha Ha Ha... But this is the best besday moment in my life laa... Celebrate besday kat Hard Rock Penang!

Rock you babe... Ha Ha Ha...

Balik ke Hotel... Dah tengah malam... Aku keluarkan kek yang Jay Emm bawak dari Putarjaya ke Penang... Hadoilahhh... Jauh kek tu ikut tuan dia berjalan... Ha Ha Ha...

Menurut Jay Emm... Kek tu kena tahan kat KLIA2... Tetiba Polis bangun dari tempat duduk waktu scan kek tu... Polis tanya "Kek apa tu?"... Jay Emm kata "Kek besday kawan"... Polis kata "Sedapnya!"... Jay  Emm blah... Tak mo tadah muka kang tak masal kena lempor kek tu kat tepi... He He He...

Kek dah mencair... Tapi rasa dia sedap... Cake Red Velvet...


*** Special Runner ***

Hari kedua aku di Penang... We'Ouls pindah ke Hotel lain yang dekat skit dengan bandar... Lepas check-in... Si HH tetiba jek "Ehh... Aku nak pegi ambil air minum lah kat luar"... Aku pelik... air mineral dapat dua botol free... Nak amik air apanya lagi... Dalam masa yang sama... Si Jay Emm skodeng lagi handphone HH nampak dia tengah wasap dengan sape tah... Ha Ha Ha...

Tup... Tup... Dia masuk bilik dengan kek brownies... Belon... Dan card... Yang ni betul betul buat aku surprise! Dia hantar runner untuk surprise aku kat Hotel pulak! Ha Ha Ha... Aku tanya dia "Lepas ni ada surprise lagi tak?"... Dia gelak gelak "Dahhhh tak de dah... Ni last! Sebab kaw tu payah beno nak buatkan surprise... Aku cuma dapat markah put effort jek laa"... He He He... Aku tanya dia lagi "Nape banyak sangat surprise?"... Dia jawap "Sempena dah 10 tahun kita kawan!"... He He He...

Dalam banyak banyak surprise... Ini yang paling surprise... Ha Ha Ha...

Thanks HH dan Jay Emm... Dan Terima Kasih pada yang wish besday aku... Love U'Ouls!


- XOXO -

49 comments:

  1. Happy birthday... semoga yg baik2.. yg indah2... yg best2.. sentiasa bersama awak. rezeki yg melimpah ruah... kesihatan berkekalan hendaknya aminnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. And I pray to Allah everyday for you too...

      Delete
  2. Jm kaki skodeng... hampeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak boleh kena gertak gak... Kah Kah Kah

      Delete
  3. Kebahagian dgn memberi... kalau ko happy... aku pun happy... ko jek adik yg aku ada.....

    ReplyDelete
  4. im so touching..ada bab irda gelak..ada bab sedih..ada bab kelakar..i read from atas sampai bawah without berkelip mata...trust me..im enjoy ur story

    ReplyDelete
  5. Surprise dari HH paling byk!!!! Dah 10 tahun tu...mmg kawan sejati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak agak bila Jay emm pulak nak buat surprise? ha ha ha

      Delete
  6. Sakit..demam..suka...duka..HH sentiasa ada bersama SS..mana nk cari teman macam HH ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiadaaaa kan ku cari ganti... He He He

      Delete
  7. Kita nk buat surprise besday kek tapi x jadi huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak agak bila jay emm nak banje makan beso? He He He...

      Delete
  8. Selamat hari lahir dak bucok SS...jaga kesihatan eh..jaga makan..tahun depan kita rai kat tempat lain plak..bab nk buat surprise serah kat HH 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh... Nape bukan Jay Emm jek yg buat surprise? He He He

      Delete
  9. happy belated birthday SS! sweet betul dpt surpris, tpi malu tang org nyanyikan lagu reramai tu xD
    untung ada jugak org ingat birthday, kita ni takda sape nak ingat hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks MM... Ha Ha Ha... mehhh sini celebrate dgn SS!

      Delete
    2. birthday bulan april sempat lagi tak nak join celebrate?hehe

      Delete
  10. hepi belated birthday SS...semoga panjang umur dan murah rezeki. meanrik gak idea sambut birthday kat oversea tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks cik sal... sambut besday kat oversea lagi jimat... x yah kek bagai... ha ha ha

      Delete
  11. Happy belated birthday, kak SS! May Allah bless you always :)

    ReplyDelete
  12. SS

    Selamat Hari Jadi ....

    Muga segala impian menjadi kenyataan ....

    So suuuwwwiiitttttttttttttttttttt

    ReplyDelete
  13. sweetnya frenship korang. Happy Belated birthday ye. syok betul celebrate banyak banyak kali ni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... alhamdulilah... ha ha ha

      Delete
  14. happy birthday SS ...semoga hari ini lebih elok dari semalam.
    Untunglah ada kawan yg sanggup bersusah senang , gembira bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ah kak... harap harap allah pinjamkan sahabat baik ni sampai ke akhir hayat... sebab kebanyakan di luar sana... bila senang ramai ramai... bila susah sorang sorang... ha ha ha...

      Delete
  15. Kenapa tak naik flight hari besday... dah tentu dapat ucapan dari Mr Pilot. 1 flight dengar dan kalau nasib baik kabin crew bagi kad ucapan pada besday gurl. Mesti lagi best tu sambut besday di awan biru....

    Apa - apa pun semuga jalinan persahabatan antara SS, HH dan JM berkekalan selama-lamanya. Alhamdulillah dikurniakan sahabat-sahabat yang begitu baik dan memahami. Hepey besday julai gurl

    ReplyDelete
  16. sy pun kalau part nama salah eja mmg sy hangin tapi SS..mmg betul tu kesian kat budak tu kan tapi diharap budak tu belajar dr kesalahan dan tak buat silap eja nama yg salaah tu..thumbs up SS..korang trio yg terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dulu mmg SS hangin gak... Tapi skrg dah faktor umur... ha ha ha

      Delete
  17. Hapoy belated birthday ss. Best dpt kwn yg surprise kn mcmni. Nanie pon teringin. Tp xpenah dpt seumur hidup.

    ReplyDelete
  18. happy belated birthday sis, may Allah bless you. amin

    ReplyDelete
  19. kat kek ada tulis lavender...so rasanya kasut sis warna ungu...yeahhh betul tak? nak hadiah!

    ReplyDelete
  20. semua orng akan tua sis, don't worry...bagaimana kita menghabiskan sisa hidup kita tu yang penting

    ReplyDelete
  21. saya dah tua2 nih, malas nak marah2

    nasib baik saya nih tak perfectionist, kalau tak, letih nak sempurna je..penat

    ReplyDelete
  22. bertuahlah badan dapat kawan2 macam nih...semoga kekal berbahagia korang ye. amin

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...