Friday, 3 April 2020

Cara Refund Claim Air Asia kerana Covid 19

Huh! Tak abis lagi kisah aku pasal Covid 19 ni... Adesss... Entry tentang Covid 19 di mana anak sedara aku terpaksa mengharungi cabaran 50 hari dalam kurungan di China boleh lah U'Ouls korek kat SINI...

Sedar tak sedar... Hari ni adalah hari ke 17 kita semua di Malaysia ni... Terpaksa duduk rumah...  Berada dalam kurungan sosial... Tak tahu lah sampai bila Covid 19 ni akan berakhir... Semuanya bergantung pada diri kita dan masyarakat kita... Kalu semua faham bahasa... Ada kesedaran tentang kesan Covid 19 ni pada diri dan negara... Maka dapatlah kita semua berhari raya bersama keluarga... Tapi... Jika tak... Jangan haraplahhhh! Or even worse ever!

Pada mereka yang rasa sesak dari segi kewangan... Jangan risau... Kerajaan kita dah sediakan package ransangan kewangan untuk mereka yang terjejas... Bantuan kewangan secara one off... Termasuklah tanguhan segala hutang bank... Sewa... Cukai... Keluaran KWSP... Diskaun bil letrik dan air... Internet percuma... Ehhh... Banyak lah lagi!

Kak Kiah dah boleh senyum lebar kaw... Ha Ha Ha... Tapi... Jangan kaw ikut perangai artis... Demand nak bantuan khas untuk kelompok mereka sahaja... Pelik aku! Artis tu cuma satu kerjaya jek... Sama jek macam kerjaya yang lain... Tak ada beza pon Artis dengan Makcik Kiah... Sama sama rakyat biasa... Kalu kaw rasa diri kaw tergolong dalam golongan yang terjejas sebab Covid 19 ni... Isi jek lah borang... Apa masalah kaw nih Artis hoiii! Ehhh... Agong dan Menteri pon tolak gaji masing masing nak bantu rakyat lah... Frontliner tu lagi banyak jasanya... Jangan melampau boleh tak? Iskksss...

Dalam kita terkurung ni... Ingat U'ouls... As a Muslim... Manfaatkan lah masa QUARANTINE ini untuk QURANTIME... Banyak dah tanda tanda kiamat yang Allah dah tunjuk... Jadikanlah Al-Quran itu sahabat waktu susah dan senang... Insyalah... Segalanya Allah akan cukupkan walau apa pon keadaan kita... Jangan putus doa!

Aku percaya... Waktu ni... Ramai traveler mati kutu betul tak? Traveler pon termasuk dalam golongan yang terjejas taw! Kah Kah Kah... Terjejas kepak sebab tak boleh terbang! Ha Ha Ha... Dah biasa terbang sana sini... Tetiba kena duduk rumah... Ha Ha Ha... Boleh meroyan betul tak? Ha Ha Ha...

Well... Tahun ni... Aku tak tahu lah nape... Allah gerakkan hati aku untuk tak beli banyak tiket... Ada lah seketul dua... Antaranya tiket ke Krabi pada 1 March 2020...  Keduanya tiket pada hari raya kedua ke Kedah pon mungkin akan hangus terbako...

Sebut pasal tiket Krabi pada 1 March 2020... Aku sebenarnya... Memang rasa berat hati nak beli pon... Ikutkan hati memang tak nak travel mana mana pon tahun 2020 ni... Kalu nak terbang pon aku tak nak menunggu lama... Beli tiket on spot terbang on spot... Tapi bila HH beriya nak beli tiket promo Krabi masa last year... Jadi aku turutkan je... Cuma aku tak tahu nape... Masa awal tahun... Hati aku berat... Rasa malas... Itivery pon aku tak buat apa... Tup Tup... Covid 19 menyerang sana sini... Lagi lah aku malas nak terbang... So... Dah bincang bincang dengan HH dan Jay Emm... We'Ouls decide tak terbang! Sebab fikir risiko... 

Ada kes aku terbaca... Dua orang Minah travel ke oversea sebab kejar tiket murah yang Air Asia promo... Bila dorang balik semula ke Malaysia... Tetiba dorang paranoid sendiri... Walaupon tak ada tanda tanda terkena Covid 19 waktu tu... Tapi... Atas rasa paranoid takut jadi pembawa akan terjangkit keluarga sendiri... Dan elak dari terus tertanya tanya dan dibuai mimpi ngeri... Jadi dorang pegi serah diri kat Hospital! Buat sendiri check up! Beratur buat saringan! Siap admited kat spital sehari... Setelah dua kali test disahkan negatif... Haaa... Nasib baik tak kena... Kalu kena?

Lagi satu... Pada aku risiko jugak kalu saat ni kaw ke hospital untuk saja saja buat saringan... Sebab takut takut... Elok elok tak kena Covid 19 tetiba jadi kena pulak! Sebab Hospital bukanlah tempat yang selamat nak dikunjungi pon kalu tak ada protection yang sempurna... 

Dan test saringan Covid 19 ni lebih sakit ok banding test influenza... Aku pernah kena test influenza... Tapi takat kapas panjang jolok kat hidung jek... Tapi ni... Siap jolok tekak ok! Ada yang siap berdarah... Huh!

Kesan Covid 19 ni akan berlegar dalam 14 hari... Tapi ada setengah orang tak ada tanda tanda langsung... Tapi positif Covid 19... Haaa acaner tu??? 

Ok... Kalau ada di antara U'Ouls yang senasib dengan aku... Terpaksa burn tiket untuk travel... Jangan risau gundah gulana balakrisnan mutusamy minachi... Ehhh... He He He... U'Ouls masih boleh buat on certain Refund Claim... Ehh... Bukan claim balik tiket sepenuhnya ye... Haa kalu nak claim sepenuhnya boleh... Tapi... Claim dengan pihak travel insurans memasing laa ye bukan dengan Air Asia... 

Adalah satu kebodohan kalau U'Ouls pegi travel tapi tak amik insurans perjalanan dari mana mana agent insurans ye! Kena amik ok... Bukan mahal sangat pon... Around 30 hingga 50 hengget jek pon... Tapi banyak benefit yang ditawarkan... Antaranya boleh claim balik tiket dan hotel atau segala perbelanjaan perjalanan...

Tapi... Tapi... Ada tapi eh...

Untuk kes aku... Biasanya aku akan beli insurans travel around sebulan sebelum travel... Thats the rules! Dan untuk kes yang melibatkan Covid 19 ni... Agak berbeza skit... Disebabkan Covid 19 mula menyerang dunia pada 23 Januari 2020... Dan kes ni adalah di luar jangka... Maka pihak insurans dah tetapkan tak boleh claim insurans travel selepas tarikh 23 Januari 2020 tu sebab Covid 19... Thats the rules! Kalu before the date tak pe... Masalahnya aku pulak travel pada 1 March 2020... So... Kalu aku beli insurans waktu tu pon tetap tak dapat claim! So no point! Kalau waktu biasa yang tak melibatkan Covid 19 tak pe... Still boleh claim even kaw tak jadi terbang... Kaw boleh jek create alasan lain tapi kena ada document sokongan lain laa... Contohnya kalu kaw sakit kena ada MC... Faham?

Claim insurans tak boleh... Then... Mari kita check Air Asia pulak... Apa yang kita boleh claim? Ha Ha Ha... Nampak tak betapa mata duitannya aku... I'm so tamak... Kah Kah Kah...

Ok... Berbalik kepada tajuk utama entry ini... Untuk pengetahuan U'Ouls yang masih belum tahu ye... Meh aku share... If laa... U'Ouls tak boleh terbang... Still boleh buat Refund Claim ye... Tapi... Refund Claim hanya boleh dibuat selepas tarikh terbang... Setelah aku riki riki... Dari tiket aku ni... Aku boleh Refund Claim Airport Tax! Walaupun tak banyak tapi duit tetap duit! He He He...

Actually... Kalu bukan sebab Covid 19 pon... U'Ouls still boleh jugak buat Refund Claim... Tapi bergantung pada budi bicara dan sebab munasabah tertentu... Munasabah jek taw... Munasarawak belum tentu... Keh Keh Keh...



Cara Refund Claim Air Asia kerana Covid 19 :

1. Masuk Web Air Asia support di SINI...

2. Click Chat with AVA... AVA ni orang jadian Air Asia... Kah Kah Kah... AirAsia Virtual Allstar ler..

Petik lah salah satu tu... Dua dua pon AVA... He He He...


3. Nanti web akan pop up si AVA tu kat tepi screen... Dan tanyalah apa apa yang U'Ouls nak tanya pasal Refund Claim tu...


4. Untuk mudahkan U'Ouls... Aku copy paste perbualan aku dengan si AVA ni... So boleh lah U'Ouls prepare dulu segala document yang diperlukan... Sebab si AVA ni tak boleh tunggu lama ok... Kena beri cepat cepat apa yang diminta...

Antara details yang diperlukan adalah Booking Number, Nama Traveler yang terlibat dan Email...


Messages are loading...
AirAsia Credit Account
Hi HH
I'm AVA, 
AirAsia Virtual Allstar πŸ›«
Try me by asking your questions, keeping it short and sweet 😊 or select a topic below:
We are experiencing a high volume of guests contact us at the moment with wait times up to 15 minutes. In the meantime AVA is here to help you! We thank you for your patience during this time

All You Need To Know About Credit Account
refund


What would you like to know more about credit account/refund? Choose one of the options below to get started.

For eligible booking cancellation, we are now offering a Credit Account which valid for 365 days!

Note: Refund is subjected to terms and condition
AirAsia New Refund Request
Below are the types of refund that you can select:

πŸ”” Helpful hint! Please ensure you have the correct booking details - it's important to match your your flight itinerary. Provide me one answer at a time as I request it to ensure I can validate your information and finally, use correct spelling and English language as this is what was used during the initial booking.
Airport Tax Refund


Did you know that if you or any of your travel mates in the same booking number are unable to board your flight, you can actually get your airport tax refunded?
However, this type of refund request can only be submitted within six (6) months AFTER the scheduled flight departure date or one (1) year from the booking date (if you're departing from Manila).
You can also choose to be refunded in the form of credit account (no refund processing fee!) or original mode of payment.
Note: Refund is subject to refund fee. Refund fee is exempted for all Z2, FD, XJ, and I5 flights as well as flights departing Thailand, Taiwan and Hong Kong.

Would like to proceed with your refund request?
Yes


Let me help you with that :)
I need your booking number or PNR which consists of 6 characters.
Hint: It's under the 'Booking Number' column in your itinerary.
MSJ85H


Great! I've found your booking.
Last one! I need the email address you used to make your booking.
Note: This email address will be used to create your refund case.
kakkiah@yahoo.com


Please wait a moment while I'm checking your booking further.
Kindly provide the subject of the case. 
It is a short description of the refund case you'd like to submit for your own reference.     

Note: Limited to 50 characters including spacing.
covid 19 volunteer


Got it! Please select your form of refund by typing in 1,2..... 

1. Credit Account 
    (Your refund will be deposited into your BIG Member Account for future booking)
2. Original Mode of Payment
    (You will receive your refund according to your initial booking payment)
1

*** Ok aku pilih nombor 1 sebab senang... Aku boleh beli souvenir... He He He....


Kindly be informed that a Credit Account request can take up to 30 days to be available in your BIG Member account.

Please click "Credit Account" below to get started!

Note: Refund is subjected to terms and condition
Credit Account


What is the credit account request about? Please select one from the list below by typing in 1,2...

If you are requesting credit account due to Covid-19, please type "6" 

1. Baggage
2. Booking Changes
3. Flight Rescheduled / Cancellation 
4. General Q&A
5. Member Account
6. Others
7. Products
8. Promotions
9. Service
10. Website / Mobile 

Remember, you can only select one (1) category for one submission.
6

*** Part ni... Hanya satu claim sahaja dibenarkan dalam satu permohonan... Disebabkan aku tak ada baggage claim dan lelain... Jadi aku proceed no 6... Kalu U'Ouls ada claim baggage boleh lah cuba nanti ye... Buat satu satu dulu...


Can you provide a simple title or subject to your request? 

Note: Your subject / title must not exceed 50 characters including spacing.      
                                       
If you are requesting credit account for one of the Covid-19 categories, please put in "Covid-19 Voluntary Cancellation" as the title or subject of your request.
Covid-19 Voluntary Cancellation


Can you provide me with your booking number?
MSJ85H


Can I have your email please?
kakkiah@yahoo.com,


Can I have your full name please?
Kak Kiah Binti Senyum Lebar


Please wait..I am checking your booking further...
Please select the particular flight that you'd like to request for credit account by typing in 1 or 2...
Reminder: You can only select one flight for each feedback submission. 

1. AK 866 KUL-KBV
2. AK 867 KBV-KUL
1

*** Part ni... Hanya satu claim sahaja dibenarkan dalam satu permohonan... Buat claim tiket pegi dulu ok (1)... Pastu baru buat claim tiket balik pulak (2)... 


We're almost there !  Last one, I need your full name of the travelling guest's as well as the BIG member ID of the paying guest. 

You can type in the name and the BIG member ID in the feedback tab below.
AVA
Click here to submit your feedback

Type in "Y"  after you have submitted your comment.
Why Bother Binti See My Level, Ko SRP Tak Binti Ada Aku Kesah


Would you like to attach any document ?
Please type "Y"  to attach a document or "N" to continue.
N


Here is your reference number 50520020 . 
I have also sent the reference number to your email address.


5. Pihak Air Asia akan hantar email pengesahan permohonan Refund Claim ni... Jadi tunggu saja la ye...



- XOXO -

8 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Bagus info ni...

    ReplyDelete
  2. Terbaik SS sangat informatif. Kitorg pun nasib baikkkkk sangat pergi Hua Hin Januari tau. Kalau tak memang tak sempat. Lepas tu ada lah ke Tioman patut hujung Feb tapi anjak awal bulan 3. Elok beberapa hari lepas kitorang balik yang kes banyak naik sampai kena PKP. So far tak ada beli tiket ke mana-mana lagi untuk sepanjang tahun ni. Kalau lepas selesai wabak ni, pergi dekat2 dulu lah kott. - khai kakijalans.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahun ni satu trip pon x de... even kerajaan dah buat rangsangan ekonomi sebelum lock down untuk pelancongan domestik... bg voucer 100 utk tix flight dan claim 1k from cukai pendapatan... rasa mcm tak berguna jek... rasa2 covid ni smpi akhir tahun pon belum tentu habis sepenuhnya

      Delete
    2. betulll. nak bagi betul2 clear ambil masa rasanya. Even China lepas dah turun kes, bukak balik sekatan, muncul kes2 baru... - khai kakijalans.com

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...